Met elkaar naar bed geweest

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik heb verkering met een hele lieve jongen, waar ik me heel gelukkig mee voel. Maar we houden zo veel van elkaar dat het toch is gebeurd: we zijn met elkaar naar bed geweest. Niet voor de lust, maar echt uit pure liefde. We zijn beiden 19. Waarvoor zou dat niet kunnen? Wat vinden jullie hiervan? N.b. Ik vind het vreselijk dat er zo ranzig over seks wordt gesproken.

Antwoord

Beste vrager,

Ik begrijp uit je vraag dat het eigenlijk niet had moeten gebeuren. Maar het is er toch van gekomen. Om je verkering rein te houden, is het vooral nodig dat je met elkaar bespreekt hoe je met elkaar omgaat. Waar liggen de grenzen? Waar het fout gaat is, als je wel met elkaar naar bed gaat, maar niet met elkaar bidt om bewaring voor het kwaad. Met elkaar moet je bidden om de bewaring van de Heere. Het enige afdoende voorbehoedsmiddel is: NEE. Hij alleen kan je helpen om je te bewaren voor het  vooruitgrijpen naar de totale eenwording zoals die in het huwelijk beleefd wordt.

Ik ben blij dat je vindt dat er teveel op een verkeerde manier over seks gesproken wordt. Maar probeer ook zelf er op een goede manier mee om te gaan. Je zult de bijbelteksten wel kennen die voorechtelijk geslachtsverkeer verbieden. Te denken is aan:

-Gen.2:24: Na het verlaten van het ouderlijk huis en het ingaan van de huwelijksband, is er pas sprake van het tot één vlees worden.
-Ex.22:16 en Deut.22:13vv; 22:28v. Wanneer een maagd gemeenschap gehad heeft zal het tot een huwelijk komen, want in feite hebben ze als gehuwden geleefd (behalve bij verkrachting, enz.)
-Lev.18: De schaamte ontbloten wil zeggen: gehuwd zijn.
-1 Kor.6:12vv en 1 Kor.7:9: Als men zich niet kan beheersen, dan dient men te trouwen. Denk ook aan Maria, die verloofd was met Jozef. Maar zij zegt: hoe zal dat wezen daar ik geen man beken? Bekijk deze teksten zelf met een bijbelverklaring er bij! Doe dát samen!!

Het is niet naar de trend van onze tijd, maar wij dienen te leven naar bijbels model. Is het moeilijk? Heel moeilijk! Maar je moet het elkaar niet moeilijker maken! Zoek de gelegenheden niet op en daag elkaar niet uit. Als de een zwak is, laat dan de ander sterk zijn.Het is heerlijk om op je trouwdag God te mogen danken voor het feit Zijn kracht in onze zwakheid volbracht is. Juist als je van elkaar houdt zul je ook respect voor elkaar hebben. Liefde kan ‘nee’ zeggen.

Tenslotte: Het is nu een keer gebeurd, de verleiding is groot om op deze voet verder te gaan. Doe dat niet!  Denk aan het doopformulier: als we soms uit zwakheid in zonden vallen, zo laat ons aan Gods genade niet vertwijfelen, maar ook niet in de zonde blijven liggen. Verkeringstijd is een tijd van groeien naar elkaar toe en niet leven alsof we er al zijn. Vruchten aan de boom worden pas geplukt als ze rijp zijn. Verkeringstijd is ook een tijd om gestaald te worden in je zelfbeheersing. In het huwelijk is dat ook aan de orde. Fijn als je dát in de verkeringstijd geleerd hebt.

Gods zegen toegewenst,
ds. A. K Wallet

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk