Als je oprecht bidt of de Heere Zijn wil door Zijn Woord en Geest bekend wil mak...

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Als je oprecht bidt of de Heere Zijn wil door Zijn Woord en Geest bekend wil maken dan zal Hij dat toch altijd doen overeenkomstig Zijn Eigen Woord? Anders zou God liegen en dat doet Hij nooit. Als je dit verlangen hebt kun je dan een gedeelte uit de Bijbel overslaan en zeggen dat hoef ik niet te doen? Is dat niet huichelen en is dat geen zonde? Het is toch óf de héle Bijbel of niets? Je kunt toch niet zeggen dat je een gedeelte uit de Bijbel niet hoeft te houden of na te volgen? Is zo'n verlangen dan wel oprecht? Na een relatie van 3 jaar is het uit. We waren verloofd en hebben meerdere keren gemeenschap met elkaar gehad. Ik ben van mening dat we nu voor God getrouwd zijn en dat we niet uit elkaar mogen en dat het tot een huwelijk moet, maar ook mag en kan komen. Zij zegt: ik zie de Bijbelse lijn, maar doe het niet, omdat het gevoel weg is en dat vind ik belangrijker dan wat de Bijbel zegt. Ook haar ouders staan er zo in. Mijn ex-vriendin gelooft dat ze een kind van God is en dat de Heere Jezus voor haar zonden gestorven is. Ze wil nu met de Heere in het reine komen. Maar kun je dan dit stukje zómaar overslaan. Het staat toch in de Bijbel dat we in Gods ogen getrouwd zijn? Is zo'n verlangen wel oprecht en kun je als je oprecht verlangt naar Gods wil dit dan overslaan en niet hoeven navolgen? Is dat niet tegenstrijdig? Ik begrijp en voel wel met haar mee dat het voor haar héél moeilijk is om een weg te volgen die de Heere aanwijst die ze eigenlijk niet wil. Maar moet de Bijbel niet de doorslag geven? Niet om de Bijbel als breekijzer te gebruiken, maar wél om de Heere en Zijn Woord te volgen, zéker als je gelooft een kind van God te zijn en oprecht Zijn stem wil horen en oprecht met de Heere in het reine wilt komen. Onze zonde is bij de kerkenraad bekend en we zullen ook opgeroepen worden om schuldbelijdenis te doen. Maar heeft ze dan wel wat te belijden als ze dit niet wil navolgen? Is dat niet tegenstrijdig? Kun je zómaar schuldbelijdenis doen en dit achterwege willen laten? Ik stel deze vraag niet om mijn gelijk te horen, maar omdat ik oprecht bewogen ben over haar, omdat ik denk dat ze zó op de verkeerde weg zit en dit niet Bijbels is, om dit stukje over te slaan. Natuurlijk is het haar verantwoording en ze moet dit ook zelf voor de Heere God verantwoorden. Maar ik zit er zó intens mee, omdat ik geloof dat ze niet goed bezig is.

Antwoord

Ik kan vrij kort zijn. En wil beginnen met de woorden: de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Zwart van zonden gaan we allen door het leven, maar we hebben een Christus op een wit paard en in deze Ruiter ligt ons behoud. Ja, Gods kinderen zondigen niet alleen, maar blijven ook hun leven lang in eigen ogen en ook in hun doen en laten zondaars, ook al ziet God hen: “...Al hadden ze nooit zonde gehad noch gedaan...”.

Uw Schriftgebruik en ook uw uitleg van die Schrift vind ik bijzonder. Maria en Jozef zijn uniek en niet bedoeld als voorbeeld van navolging. Ik bedoel dit: ook al ben je honderd keer verloofd, dan nog mag je geen gemeenschap met elkaar hebben voordat Gods zegen over het huwelijk is uitgesproken. Dat hebben jullie wel gedaan en dan past ons slechts een zwijgen en een schuld belijden.

Misplaatst en ongepast is het en valse Schriftuitleg om dan Gods Woord te willen gebruiken als bindmiddel waar jullie je door de daad van de gemeenschap niet hebt (ver)gebonden, maar ontbonden en onttrokken aan de bedoeling van de Schrift. En dan hebt u ook heel wat stukjes van de Bijbel overgeslagen. Wie heeft u geroepen om te oordelen over het kindsschap van uw ex-vriendin? De heiligheid van de huwelijkse staat is ook door u met voeten getreden en dat mag ook nooit een excuus zijn om de ander aan u te binden, omdat het niet door God is verbonden en nog minder door Hem is (in)gezegend.

Als jullie deze periode met elkaar goed willen afsluiten, dan is dat om samen voor Gods aangezicht op de knieën te gaan en Hem te vragen om vergeving van deze vreselijke vleselijke zonde van de begeerte.

Ds. J. Hoekman