Bewaar het Pand

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Bewaar het Pand. Ik weet dat dit een blad is. Maar is het nu ook net zo iets als de Gereformeerde Bond? Zijn er bijvoorbeeld Bewaar het Pand-kerken of kan ik dat niet zo zeggen? Wat zijn de doelen van deze vereniging en hoe willen ze die bereiken?

Antwoord

Beste vrager,

Je vraagt over de identiteit en doel van ”Bewaar het Pand” in de Chr. Ger. Kerken. Er is een stichting Bewaar het Pand, waarvan de titel voor zichzelf spreekt (1 Tim.6:20). Ongeveer 50 jaar geleden waren er nogal wat predikanten en kerkenraden die bezwaren hadden tegen bepaalde ontwikkelingen binnen de kerken. De Nieuwe Vertaling was vrijgegeven en er waren ook andere zaken die verontrusting gaven. Zou het tot een scheuring komen? Een aantal predikanten belegde een vergadering waar de problemen besproken werden. Moet het tot een scheuring komen? Ds. R. Kok sr, nog niet zolang binnengekomen binnen het verband van de Chr. Ger. Kerken, heeft zich toen beijverd samen met anderen om een scheuring te voorkomen. Men moest elkaar proberen vast te houden en een verkeerde ontwikkeling trachten tegen te gaan. Om dit te bereiken werden vergaderingen van sympathiserende predikanten belegd. Vervolgens werd begonnen met landelijke dagen, waar onderwerpen besproken werden en bijbeluitleg gegeven werd in de trand van een soort tijdredes. Men wilde elkaar bemoedigen en elkaar vast houden, door te blijven bij wat als kenmerkend gegolden had voor het christelijk-gereformeerd zijn.

Ook werd een blad uitgegeven met de titel: Bewaar het Pand. De ondertiteling luidt: Uitgave tot bevordering van de handhaving der oude gereformeerde beginselen.  Men is wel abonnee van dit blad, maar men is geen lid van deze kring, zoals men dat van een vereniging is. Er zijn ook geen bewaar het Pand-kerken. Wel zijn er kerken met een signatuur van wat door “Bewaar het Pand” wordt beoogd. Men wil boven alles chr. gereformeerd blijven en ondanks verschillen de eigen kerken liefhebben.

Onlangs was er een brief, die ondertekend werd door 40 predikanten, waarin bezwaren naar voren gebracht werden tegen de prediking zoals die in de Vrijgemaakte Kerken over het algemeen gehoord wordt. De ondertekenaars zou je als sympathisanten van de  Pand-kring kunnen rekenen, al is er onder die sympathisanten een zekere verscheidenheid.

Enkele keren per jaar worden in Meerkerk een vergadering van predikanten belegd, waarop onderwerpen besproken worden die ter discussie staan. De landelijke bijeenkomsten van vrienden van de kring uit de kerken worden gehouden in Werkendam en in Urk (voorjaar en najaar). Qua structuur is het minder georganiseerd dan de Ger. Bond in de Ned. Herv. Kerk. Wij kennen geen modaliteiten zoals in de PKN.

Ik hoop dat je zo enige duidelijkheid gekregen hebt. Hartelijke groet en Gods zegen toegewenst,

Ds. A. K. Wallet