Wrok na pijnlijk verwijt

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Onlangs voelde ik me diep gekwetst door een verwijt van een familielid. Ik heb  aangegeven wat dit met mij heeft gedaan. Echter, de ander blijft volhouden dat die niet wil praten en zijn woorden waren duidelijk genoeg, zegt hij. Ik ben zo bang dat er wrok in mijn hart komt. Hoe moet ik vergeven en hoe moet ik loslaten? Hoe kan ik nu verder met deze familierelatie? Ik lijd er diep onder. Kunt u me advies geven?

Antwoord

Beste vragenstelster of -steller,

Het is niet eenvoudig op deze vraag te antwoorden, omdat er bijzonder weinig gegevens zijn. Ik ga er vanuit dat het gaat om kwestie van een ‘scherpe tong’.  Mensen kunnen elkaar soms op iets wijzen met een stem en inzet, die boven alle proporties is. Misschien zelfs niets eens uit liefde gezegd. Breng het bij de Heere Jezus. Hoe zou Hij het je hebben gezegd? Wat zou Hij er mee hebben bedoeld?  Probeer het zo te heiligen. Doe er dan mee wat voor jou nodig is. Opbouwend.

Bedenk dat je familielid deze Heere en Heiland ook nodig heeft. Breng hem voortdurend in gebed bij God. Onderhoud met deze familierelatie niet meer contact dan dat gewoon nodig is. Probeer niet alleen met hem te zijn zodat anderen kunnen meehoren wat hij zegt en hoe hij het zegt. Doe je best om nooit op dezelfde wijze terug te doen. Hoed je ook voor betutteling. Blijf dus niet aan de gang met het zelfde aan de orde te stellen.

Hopelijk heb ik je hiermee een stukje verder geholpen.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp