Zijn er misschien slimme systeempjes/maniertjes/dingen die je je eigen kan maken...

Ds. K. van den Geest / Geen reacties

Vraag

Zijn er misschien slimme systeempjes/maniertjes/dingen die je je eigen kan maken om er voor te zorgen dat je niet teveel tijd besteedt aan onbelangrijke dingen in het licht van de eeuwigheid? Bijvoorbeeld een beetje internetten is waardeloos in vergelijking met het behoud van je ziel. Hopelijk kan iemand een praktisch antwoord geven. Bij mij komen dingen van de Bijbel tot mijn spijt vaak op de laatste plaats en dat wil ik graag veranderd zien.

Antwoord

Deze vraag maakt mijns inziens een wat verkeerde tegenstelling tussen bezig zijn met het aardse en bezig zijn met het hemelse. Paulus stelt de gedachte -dat een christen het aardse moet verwerpen om bezig te zijn met het hemelse- zelfs aan de kaak als een dwaling! Zie 1 Tim. 4:3. Als voorbeelden noemt hij huwelijk (seksualiteit) en voedsel. Ze zijn door God geschapen en mogen dus gebruikt worden door de gelovigen, zij het wel onder dankzegging aan de Schepper. Zeker, het gaat om wat God geschapen heeft, maar dat mogen we uitbreiden naar alle andere zaken die we in deze schepping van God ontvangen. Van alles waarvan je vindt dat het niet van God komt, kun je en mag je onder geen enkele voorwaarde gebruik maken!

Hoe zit dat met uitvindingen als computer en internet? Waardoor immers zoveel vuil en verderf wordt verspreid? Ja, maar waardoor er ook zo veel goeds kan worden verspreid (neem nu Refoweb!)! Maak dus nooit een tegenstelling tussen leven in Gods schepping en het bezig zijn met je ziel en zaligheid. Want dat laatste zal aandacht krijgen juist in het gehoorzaam leven als onderdaan van Gods koninkrijk in deze wereld (waarin je niet van die wereld bent!). Daarom zegt Paulus in datzelfde verband: oefen je in een vroom leven! Dat doe je door God in gebed te zoeken, je te verdiepen in zijn heilig Woord en zo je keuzes te maken in deze wereld, tot Hij ons roept!

Ds. K. van den Geest