Op zondag in een hotel (2)

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Reactie op ds. Korving. Ik ben het ermee eens dat we niet wettisch moeten zijn, maar een hotel is niet hetzelfde als een ziekenhuis. Bij een ziekenhuis is verzorging door anderen noodzakelijk, maar bij een hotel niet, terwijl het hotelpersoneel in dat geval wel (onnodig) zondagsarbeid verricht en zich niet aan het sabbatsgebod kan houden. De insteek bij hotelpersoneel is, hoewel het ook om gewone levensbehoeften als eten en drinken gaat, niet zorg, maar commercie..

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik heb je reactie op mijn antwoord gelezen. Hoewel je zegt niet wettisch te willen zijn, ben je het niet eens met de gedachte dat de verzorging in een hotel tijdens een vakantie onder de rubriek ‘noodzakelijk’ gerekend kan worden. Uiteraard ben je geheel vrij om dit te menen, en ik ben het ook wel met je eens dat een hotel niet zonder meer te vergelijken is met een ziekenhuis. Bij het voorbeeld van het ziekenhuis is iedereen het ermee eens dat het geboden is zorg te geven aan de patiënt. De verzorging in een hotel is m.i. op een andere manier noodzakelijk. Het is minder urgent, maar toch heb je eten en drinken nodig. Of niet soms?

De uiterste consequentie van het niet geoorloofd achten van verzorging in een hotel is: a. dat je van mening bent dat ware christenen niet in een hotel kunnen verblijven (op zondag) en dus uitsluitend een midweek vakantie kunnen nemen; b. dat zij weliswaar in het hotel logeren maar zich onthouden van voedsel. Overigens betaalt men ook op zondag voor de kamer waar men logeert, ook al maakt men geen gebruik van de maaltijden.

Beide consequenties vind ik niet aanvaardbaar. Wie het bereiden van de maaltijden onnodige zondagsarbeid noemt (zoals jij) zou de vraag onder ogen moeten zien of het überhaupt wel nodig is om ’s zondags eten te koken? Waarom vasten echte christenen niet de hele dag? Het aantrekkelijke van deze gedachte is, dat degenen die dit doen de indruk wekken dat zij serieuzer bezig zijn dan degenen die ook op zondag de apostolische uitspraak van 1 Tim. 4, 5 volgen. Paulus kwam in Kolosse echter ook de gezindheid tegen van “raak niet, smaak niet en roer niet aan” (Kol. 2, 21): een vorm van ascese, die op sommige mensen indruk maakte. De kritiek van de apostel daarop is niet mals: zie Kol. 2, 16.22-23.

Daarom kan ik je reactie toch niet inhoudelijk overnemen, omdat naar mijn mening langs deze weg denkend de weg van de christelijke vrijheid steeds smaller wordt en de invulling van de zondag steeds strikter en dus in toenemende mate wettisch.

Ik hoop hiermee voldoende op je reactie te zijn ingegaan, en ga met een goed geweten op vakantie (maar niet in een hotel).

Met vriendelijke groeten,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

zondag