Ochtenderecties

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Ik vraag me erg af hoe het zit met ochtenderecties. Mijn man heeft dat bijna elke ochtend en gaat zich dan bevredigen. Vaak waar ik bij ben. Ik vraag me af: Hoe vaak hebben -normaalgesproken of gemiddeld- mannen ochtenderecties en is dit puur lichamelijk? Of heeft het bijv. ook met dromen te maken? Ik heb er soms moeite mee omdat ik het toch wel erg eenzijdig vindt omdat het seks is in je eentje. Aan de andere kant is het misschien niet tegen te houden omdat het bij mannen hoort?

Antwoord

Beste vraagstelster,

In de slaap treden erecties normaliter regelmatig op, soms wel vier of vijf keer per nacht: de hormonen blijven ook dan hun werk doen. Een erectie hoeft echter niet altijd uit te monden in een seksuele bevrediging. Door er “gewoon geen aandacht aan te besteden” gaat de erectie vanzelf over. Dat is een eigen keuze. Meerdere factoren kunnen op de langere termijn hun invloed uitoefenen op de seksuele behoeften, bijvoorbeeld of men zich ontspannen voelt of zich zorgen maakt over dingen, of men zich lichamelijk goed voelt of niet, hoe men de seksualiteit in de relatie ervaart, enz. enz Met name mannen zoeken vaak ontspanning en ontlading d.m.v. seksuele bevrediging. Bij vrouwen ligt die behoefte meer op het emotionele vlak. Soms kan overbelasting of onvrede aanleiding geven tot onrustige dromen, wat ongewild seksuele fantasieën kan doen ontstaan. Maar het is natuurlijk ook dan een keuze of deze fantasie wordt gebruikt om zichzelf te bevredigen.

Seksualiteit in het huwelijk vraagt om een gezamenlijk beleven. Daarbij is het goed als men het samen eens is hoe men dit vorm geeft. Het is daarom van belang om het bespreekbaar te maken als het van één kant te weinig als iets van samen wordt ervaren. Het positieve van het gesprek erover aangaan is, dat er dan ook vaak frustratie, die de ander blijkt te hebben, boven tafel komt over de seks in het huwelijk. Het biedt nieuwe kansen om naar elkaars wensen en grenzen op seksueel gebied te luisteren en daarin tot een goede afstemming te komen.

Betsy Westeneng,
psychotherapeute en seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk