Satanische boodschappen in muziek

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

In popmuziek zitten verborgen satanische boodschappen als je die terugdraait, werd ons verteld. En dat kan je ook duidelijk horen. Nu kwam ik op Goedgelovig dit tegen. Wat moeten we hiervan denken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Zoals al in je vraag vermeld staat zitten er in bepaalde vormen van popmuziek boodschappen verborgen. Deze boodschappen hoor je duidelijk wanneer je het liedje achterste voren laat afspelen. Het is goed om te weten dat dit door de schrijver bewust gedaan wordt. Deze schrijvers komen daar veelal openlijk voor uit.

Nu vraag jij, door ook een linkje door te geven, hoe dat zit met deze opwekkingsmuziek. Bij het bekijken/beluisteren ervan valt mij op dat de vertaling vergezocht is. Eerlijk gezegd hoor ik bepaalde woorden er niet in... Jij wel? Daarbij komt dat welk woord je ook omkeert je er meestal wel een vertaald woord op kunt fantaseren. Zo ontstaan er toevallig soms zinnetjes die of nergens op slaan en andere kunnen zeer grof zijn.

Terzake: In opwekkingsmuziek zit geen omkeerboodschap verborgen. De boodschap in opwekkingsmuziek is zéér duidelijk en die wil men aan iedereen laten horen. Uit het leven van de schrijvers blijkt daarbij ook nog hun toewijding aan God en de intentie en het verlangen te leven naar God Zijn wil. Het is dan ook ondenkbaar dat er bewust dergelijke teksten in verwerkt worden. Ik denk dat als je diverse psalmen of gezangen om zal keren je er misschien wel een schrikbarende tekst bij kunt fantaseren. Mijn advies is: hecht hier niet teveel waarde aan.

Met vriendelijke groet,
Bert Noteboom

B. Noteboom

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Almere
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    * Jeugdevangelist in Almere
    * Lid van Chr. Gem. 'De Wegwijzer'
    * Koordirigent / liedschrijver

Tags in dit artikel:

muziekpopmuziek