(...) Waardoor kan het komen dat mijn ontlasting een sterke, langdurige geur hee...

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Mijn ontlasting heeft een zeer sterke geur. Hiermee word ik thuis ook regelmatig geconfronteerd. Mijn broer zegt bijvoorbeeld regelmatig: “Jij bent zeker ook weer naar het toilet geweest, het stonk er wel zo gigantisch.” Vaak spuit ik wel eventjes met een geurverfrisser, maar de geur komt er toch nog door heen. Zo durf ik bij mijn vriend thuis alleen naar de wc om te plassen. Waardoor kan het komen dat mijn ontlasting een sterke, langdurige geur heeft? Is hier ook wat aan te doen?

Antwoord

Het is lastige vraag waar ik ook niet een volledig antwoord op heb. Vooropgesteld dat bij niemand de ontlasting lekker ruikt, kan de geur beïnvloed worden door roken of wat je eet. Eet je veel bonen, uien, kruiden,knoflook etc. kun je een sterker ruikende defaecatie hebben, dan anders. Dan is er dus een relatie met het tot je genomen voedsel. Heb je er nooit last van gehad en is het iets dat sinds kort bestaat, kan er een relatie met een infectie of buikgriep zijn. Van belang is om veel te drinken en vezels te gebruiken. Voorzichtig te zijn met veel kruiden en zoetigheid.

Daarnaast denk ik dat je broer op moet houden met je te confronteren met dit ‘probleem’, omdat het voor jou een steeds groter probleem gaat worden. Ga dus gewoon bij je vriend naar de toilet, het is ook nooit goed om je ontlasting dagen op te houden. Probeer je er niet voor te schamen. Defaeceren is een normaal gegeven en een onderdeel van het functioneren van het menselijk lichaam.

R. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

medisch