Zaadbalkanker gehad en nog vruchtbaar?

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Kan een jongen die zaadbalkanker heeft gehad, nog vruchtbaar zijn? Of is de kans daarop nihil geworden?

Antwoord

Jaarlijks worden circa 500 mannen geconfronteerd met de diagnose zaadbalkanker. Overwegend gaat het om mannen in de leeftijdscategorie 15-35 jaar. De behandelmethoden zijn goed en de kans op genezing is hoog. Huisartsen die de diagnose zaadbalkanker vermoeden zullen je met spoed verwijzen zodat tijdig behandelen mogelijk is. Het verlies van één zaadbal leidt zelden tot vermindering van de geslachtsdrift en ook niet tot impotentie. Ook is er meestal geen blijvende invloed op de vruchtbaarheid. Voor meer informatie verwijs ik graag naar de patiëntenfolder 'Zaadbalkanker' op http://www.kwfkankerbestrijding.nl/ Deze patiëntenfolder is makkelijk leesbaar en geeft antwoord op de meeste vragen.

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

kankertestikelvruchtbaarheid