Vertellen van ommekeer

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ikzelf ben nu 17 jaar en ik ben erg benieuwd hoe iemand die gelovig is, die ommekeer heeft gemaakt. Datgene wat je doet geloven. Zou ik misschien van u mogen weten hoe dat is gekomen?

Antwoord

Beste vragensteller, ik ben heel blij met je vraag. Het is tenslotte een vraag, die nodig is voor je leven met God. Hoe jonger je daar echt kennis van krijgt, hoe beter het is. Je vroeg: hoe wordt iemand gelovig, hoe gaat zo'n omkeer in z'n werk?

Je geeft zelf al aan dat het een omkeer is en dat is het ook. In omkeer zit het zelfde woord als bekering. Je draait 180 graden om. Eerst liep je van de Heere af en liet je de Heere je rug zien, als ik het zo mag zeggen. Maar omkering is dat je omdraait en je gezicht aan de Heere laat zien. Je wendt je gezicht dan niet meer van de Heere af. Je zoekt dan het Aangezicht van de Heere.

Hoe dat gaat? De Heere heeft daar veel middelen voor. Bij al Gods kinderen zal dat weer verschillend zijn. Maar weet je wat ze allemaal kennen? Dat is dat het Bijbeltje open gaat en dat ze leren vragen: Heere, wilt U mij bekeren?

Je kerkgang wordt anders, je zingen, je gebeden. De zonde word echt zonde. Eerder gaf je er niet om wat je deed, ook al wist je dat het niet goed was, maar in de omkeer beleef je dat de zonde heel erg is, omdat je er de Heere verdriet mee doet.

Misschien vraag je: maar hoe kom je er nu toe om anders te gaan lezen enz.? Op jouw leeftijd gaat dat vaak niet zo stormgewijs als bij Paulus bijvoorbeeld, maar wat de kern van de bekering betreft is die wel hetzelfde. Je gaat vragen: Heere wat wilt Gij dat ik doen zal.? Vaak trekt de Heere je daartoe door Zijn liefde. Hij trekt door een woord of een vers of bij het lezen van een boekje over het geloof. Je krijgt dan goede gedachten van de Heere. Je vindt het dan een wonder dat je nog mag leven. De Heere zegt: Ik zal ze lokken.

Dat is iets heel wonderlijks. Als de Heere de wedergeboorte in je hart werkt, (Joh.3) dan weet je niet dat het de wedergeboorte is, maar je weet wel dat het anders wordt in je leven. Eerst nog heel teer, maar het wordt nog steeds sterker. Eerst heb je nog niet zoveel last van je zonden, maar je hebt wel zin om van de Heere te horen. Als het licht van Christus over ons leven schijnt , is dat een heel wonderlijk iets. Daarna gaat de Heere je verder onderwijzen zowel in de kennis van de ellende, maar ook in de kennis van Christus.

Ik zou er nog veel meer van kunnen vertellen, maar het mag geen boekwerk worden. Ik hoop dat je hier voorlopig wat mee kunt. Heb je meer vragen, dan hoor ik dat wel van je. De email is geduldig.

Hartelijk groeten en Gods zegen toegewenst.

Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

bekeringsweg