Niet zoveel zelfvertrouwen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 16 jaar en ik denk vaak dat anderen over mij praten. Als ik bijvoorbeeld over het schoolplein loop met mijn vriendinnen en ik hoor een paar anderen achter mij lachen, denk ik al heel gauw dat dat om mij is! Terwijl ik dan merk dat het om heel iets anders gaat. Ik weet ook dat er niet iets bijzonders aan mij is, maar zo'n gevoel krijg ik dan wel! Ik heb waarschijnlijk niet zoveel zelfvertrouwen. Heeft iemand een paar tips voor me?

Antwoord

Lieve 16-jarige,

Hoe krijg je zelfvertrouwen... dat is wat je vraagt, nietwaar? Nu kan ik natuurlijk gemakkelijk zeggen: “door jezelf waardevol te vinden”, maar dan is je volgende vraag waarschijnlijk: “hoe weet ik dat ik waardevol ben?”

Omdat je naar Refoweb hebt geschreven ga ik er vanuit dat je christen bent, dat je weet dat je door God geschapen bent. Sta dan eens stil bij (en zeg dat ook maar hardop tegen jezelf!): “God heeft mí­j willen maken, Hí­j is mí­jn Schepper, Maker! Hij heeft mí­j gemaakt zoals ik ben, met al het bijzondere áán mij, met al het gewone ván mij.” Jij, ook jij, mag zijn “een parel in Gods hand”! Als je tegen jezelf durft te zeggen: “ik mag er zijn, ik mag er zijn, omdat God wilde dát ik er ben, groeit je zelfvertrouwen vanzelf. Want dat is toch niet alleen een geweldige gedáchte, maar zelfs een geweldig féí­t!

1. Ga maar voor de spiegel staan en kijk naar jezelf: je ziet een mooie meid, een prachtig schepsel van God. En praat dan maar tegen jezelf, hardop! Of zing het lied over de parel in Gods hand (in “ik-vorm”, want ja heus, jij bent een van die waardevolle parels!). Je hebt dat misschien nog nooit gedaan, en vindt het een beetje raar. Gewoon doen! De tweede keer is al anders dan de eerste! Spreek
-of zing- jezelf maar toe. Je bent het waard!

2. Onzekerheid hoort een beetje bij je leeftijd. Dat is niet erg want je bent aan het ontdekken wie je mag zijn en worden. Je hebt in ieder geval vriendinnen, praat je met hen over dit onderwerp? Waarschijnlijk is het ook bij hen heel herkenbaar!

3. Je kunt elkaar steunen door pósitief over jezelf, over anderen met elkaar te spreken. Roddelen, elkaar uitlachen en ander negatief gedrag geeft géén plezier, ook al denk je van wel. Want doe jij dat, met jouw vriendinnen, dan denk je al snel dat ánderen dat ook doen! Het ouderwetse gezegde “wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet” bevat nog steeds heel veel waarheid!

4. Als er achter je gelachen wordt kun je natuurlijk ook gewoon vrágen wáárom er gelachen wordt. Zoals je zelf al schrijft, merk je dan soms dat het over iets heel anders gaat. Niet over jou, of over iemand, maar over iets. Wellicht kun je mee lachen als het grappig is. En als het tóch over jou blijkt te gaan, merk je dat ook snel genoeg aan degenen die lachen. Probeer in dat geval ook maar gewoon te vrágen wát er dan te lachen valt over jou. Ja, ik weet dat dat niet gemakkelijk is, maar met bovenstaande in gedachten kun je ‘rechtop-lopen’ en gewoon vrágen!

Dag pareltje, een hartelijke groet van,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

zelfvertrouwen