Gebedshouding: op de knieën i.p.v. zittend of staand

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Is gebedshouding belangrijk? Ik stel deze vraag omdat mijn man en ik beurtelings de dag sluiten en dat doen we zittend. Deze houding is zo gewoon geworden (denk aan de gebeden tijdens de kerkdiensten die ook zittend worden gedaan en ook de gebeden aan tafel), zodat ik maar zelden op de knieën ga. Soms denk ik: is het niet Bijbelser om op de knieën te gaan in de kerk (knielbanken) in plaats van zittend of staand?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Gebedshouding is in zoverre belangrijk dat onze eerbied voor de Heere er in tot uitdrukking moet komen. Wanneer u samen met uw man de dag sluit, is er m.i. niets tegen om dat zittend te doen. Het mag natuurlijk ook knielend.

Iets anders is dat ik vind dat het samen sluiten van de dag niet de plaats in moet nemen van het persoonlijk gebed, dat je ’s morgens na het opstaan of ’s avonds voor het slapen gaan, of op een ander tijdstip van de dag doet. Denk aan Daniël die op geregelde tijden knielde voor het aangezicht van de Heere. Dat persoonlijke gebed zal als regel knielend gedaan worden, al realiseer ik me dat de gezondheidstoestand van met name oudere personen het nodig maakt dat ook dit gebed zittend of zelfs liggend gedaan wordt.

Nogmaals: het gaat vooral om de eerbied en de gezindheid van het hart. Zie ook Mattheüs 6:5-8.

Met hartelijke groet,
Ds. J. Driessen

Tags in dit artikel:

bidden