Hoe kun je leren je emoties de ruimte te geven? Wat kun je daarvoor als hulpmidd...

G.J. Jansen / Geen reacties

Vraag

Hoe kun je leren je emoties de ruimte te geven? Wat kun je daarvoor als hulpmiddel gebruiken? Zijn er boeken over? Ik onderdruk ze enorm, maar hoe moet ik dat de ruimte geven? En hoe kom ik er meer achter wat ik voel?

Antwoord

Beste vraagsteller of vraagstelster,

Het is erg belangrijk om eerst helder voor jezelf te krijgen waarom je eigenlijk deze vraag stelt. Natuurlijk moet je jezelf emotioneel gezien kunnen uiten, maar de vraag is wel of dat in alle situaties in dezelfde mate zou moeten gebeuren. Er zijn beslist situaties waarin je jezelf beslist niet moet laten leiden door je emoties.

Op de volgende link tref je een groot aantal boeken aan die over het onderwerp emotie gaan: www.kennisnet.nl/thema/waardenennormen/klas/boeken.html. Dit zullen vast niet allemaal boeken zijn die vanuit een christelijke identiteit geschreven zijn.

Zelf ben ik geen pedagoog in de ruime zin des woords, maar een docent. Als ik jou was, zou ik, indien je een school bezoekt, contact opnemen met een vertrouwenspersoon. Hij/zij kan je wel op het spoor brengen van een boek waar je mogelijk goede informatie in kunt vinden. Maar nog veel belangrijker vind ik het gesprek naar aanleiding van je vraag, want ik proef in je vraag toch iets waarmee je zit en misschien wel als een probleem ervaart. Je hebt dan volgens mij veel meer aan een gesprek dan aan papieren informatie. Je kunt namelijk niet zomaar gaan sleutelen aan jezelf. Het is goed om daar samen met iemand over door te praten.

Indien je geen school bezoekt, kun je altijd contact opnemen met diverse instanties. Ik heb de onderstaande links gevonden, maar er zijn uiteraard nog veel meer instanties. Zo hebben veel kerken ook een eigen telefonische hulplijn. Je kunt de telefoonnummers en/of websites vinden in de diverse kerkbladen of op de websites van de kerkelijke jeugdverenigingen. Je weet dan ook zeker dat de informatie "past" bij je identiteit. Voor de meeste instanties geldt dat je er anoniem contact mee kunt opnemen.

Dan nu de lijst met websites:

www.chris.nl De christelijke kindertelefoon. Heb je een vraag of wil je ergens over doorpraten dan kun je Chris bellen (of mailen natuurlijk)

www.timon.nl Timon is een stichting voor hulpverlening en begeleiding aan jongeren en jongvolwassenen.

www.eleos.nl Eleos is een landelijk werkende instelling voor gereformeerde geestelijke gezondheidszorg.

www.gezinsplein.nl Op dit plein vind je toerusting voor gezin, huwelijk, geloofsopvoeding en tips om leuke dingen te doen met het gezin.

www.mijnzorg.nl Een site met bijna 100 zorginstellingen met een christelijke identiteit.

http://www.startkabel.nl/k/christelijk Startpagina met allerlei christelijke websites

Hopelijk ben je met deze informatie wat geholpen. Het belangrijkste advies is: praat er met iemand over en ga niet zomaar experimenteren met de inhoud van de diverse boeken over dit onderwerp.

Met vriendelijke groet,
G. J. Jansen

Tags in dit artikel:

psychologie