Ik heb last van dwanggedachten. Deze kunnen over verscheidene onderwerpen gaan. ...

Ds. K. van den Geest / Geen reacties

Vraag

Ik heb last van dwanggedachten. Deze kunnen over verscheidene onderwerpen gaan. Maar vaak zijn het ook gedachten aan het moeten sterven. Mag ik hier nu tegen strijden?

Antwoord

Tegen dwanggedachten kun je en wil je vechten, maar omdat het om dwangmatige gedachten gaat, heeft dat weinig effect. Dwang betekent per definitie, dat ze sterker zijn dan jezelf. Dwanggedachten kunnen te maken hebben met een psychiatrisch ziektebeeld (of de aanleg daartoe) en de beste hulp is dan de hulp van een psychiater.

Daarnaast is pastorale zorg door een predikant of pastoraal werker belangrijk. Maar met deze professionele hulp zijn dwanggedachten goed te 'bestrijden', zeker als je kiest voor christelijke hulpverlening zoals deze bijvoorbeeld door Eleos wordt aangeboden, een hulpverleningsorganisatie op gereformeerde grondslag.

Ds. K. van den Geest