(...) Waar staat in de Bijbel dat het lot na het sterven definitief is? En wat h...

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Beste Michel van Heijningen. Dank voor uw antwoord op mijn vraag (over leven na de dood) van 14-03-2007. Ik heb respect en bewondering voor uw manier van geloven en het verwoorden van een geloof in God. Er is helaas een stukje van uw antwoord waar ik niet uitkom en ik weet werkelijk niet hoe ik dit moet zien: "Waarom alles na het sterven definitief is? Ik spreek eenvoudig de Bijbel maar na. God zegt het. En het feit dat Hij Zijn Zoon voor ons over had, geeft aan dat hij het beste met ons voor heeft en niet liegt." Waar staat in de Bijbel dat het lot na het sterven definitief is? En wat heeft het over hebben van God van Zijn Zoon voor ons te maken met een wel of geen definitieve plaats na de dood? Hopelijk kunt u me wat uit de brand helpen door een korte toelichting?

Antwoord

Beste vriend(in),

Hartelijk dank voor je reactie op mijn antwoord. Ik waardeer de manier waarop je mijn antwoord hebt gelezen en er verder over doordenkt.

Ik wil genoemde zin verduidelijken. Waar staat in de Bijbel dat het lot na het sterven definitief is? Ik zou bijna zeggen: waar staat het tegendeel in de Bijbel? Ik noem (willekeurig) een aantal teksten. Hebr. 9:27, het is de mensen gezet eenmaal te sterven en daarna het oordeel. Prediker 12:5, de mens gaat naar zijn eeuwig huis. Lukas 23:43 (tegen de moordenaar die Jezus leerde geloven), heden (vandaag) zul je met Mij in het paradijs zijn. Paulus schrijft in Fillipenzen 1 dat hij wenst te sterven, omdat hij dan voor altijd bij Christus zal zijn. Een christen weet: door genade is na de dood het leven voor mij bereid. Dankzij het offer van Jezus Christus.

Voor ieder die Jezus echter bleef afwijzen is er ook een opstanding. Een opstanding ter verdoemenis, zegt de Bijbel. Dat klinkt hard en grof, maar daarom schreef ik: God had Zijn Zoon voor ons over. Daardoor laat Hij zien dat Hij het beste met ons voor heeft. Iemand die zoveel geeft, zou Die ons een “rad voor ogen draaien” oftewel bedriegen over onze eeuwige bestemming? Nee toch. Met die zin uit mijn vorige antwoord heb ik dus willen aangeven dat God betrouwbaar is en dat je ervan op aan kunt dat wat Hij zegt ook werkelijk zo is.

Hopelijk heb ik je zo mijn vorige antwoord duidelijk gemaakt. Dat is overigens niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat God, door mijn woorden heen, een appèl doet op jouw hart. Hij wil dat jij zalig wordt. Daarom roep ik je op: Laat je met God verzoenen. 2 Korinthe 5:19-21. Stel je open voor Zijn waarheid en zijn genade.

Ook ik ben bang geweest om dood te gaan
Totdat ik eindelijk wist, wat Jezus heeft gedaan
Nu ben ik niet bang meer voor dood of pijn,
Want ik verlang er naar bij Hem in het licht te zijn. (R. Zuiderveld)

Net als de vorige keer, stel ik een reactie op dit antwoord erg op prijs. Opnieuw zal ik voor je bidden.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen