(...) Mensen snappen mijn beperking amper, laat staan als je psychisch ook niet ...

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Beste ds. A. de Lange. Heel erg bedankt voor het beantwoorden van mijn kreten. Ja, ik ben inderdaad depressief en ben daarvoor onder behandeling bij een psychiater; ik slik medicijnen. Maar mijn geloof staat voor mijn gevoel op losse schroeven. Ik vind Bijbellezen ongelofelijk moeilijk, snap nergens meer wat van, ga overal aan twijfelen. Heb het hele seizoen op catechisatie gezeten, voor mijn gevoel voor spek en bonen. Daarbij komt dat ik verstandelijk beperkt ben, dus dan gaat het dubbel op. Mensen snappen mijn beperking amper, laat staan als je psychisch ook niet in orde ben. Ik volg het niet meer. Ik kan het zondags in de kerk niet volgen; zit er heen en weer te schuiven. Dominee wat moet ik?

Antwoord

Je zit met een dubbel probleem: 1. Je vindt de Bijbel vaak zo moeilijk en neemt niet zo snel wat op van het lezen en horen. 2. En nu laat je gevoel je ook nog een keer in de steek, want depressiviteit geeft een beleving waar je je in het geloof eigenlijk niet op kunt verlaten, omdat je soms weinig tot niets voelt, en omdat je als je wat voelt vaak alleen maar sombere en negatieve gevoelens hebt. Je vraag is: wat moet ik doen?

Je vraag brengt mij bij Hand. 16:30 en 31. Het gedeelte waarin de gevangenbewaarder van Filippi ongeveer hetzelfde vraagt als jij: Wat moet ik doen? Hij vraagt nog iets gerichter: “Wat moet ik doen, OPDAT IK ZALIG WORDE?” En is dat niet de eigenlijke vraag? En moet het antwoord op de vraag: wat moet ik doen, ook niet wijzen in de richting van het zalig worden? Paulus en Silas geven hem een antwoord. Geen onbegrijpelijk of moeilijk antwoord.

Als het gaat over wat het belangrijkste is voor ons, en wat nodig is tussen God en onze ziel gaat het over iets eenvoudigs. En dat is: “Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden.” Geloven in de Heere Jezus Christus is niet moeilijk. Het is: je hele leven, zo verloren als het is, aan de Heere Jezus toevertrouwen. Het is: Hem aanroepen in Zijn goddelijke macht en Hem vertrouwen in Zijn liefde voor zondaren. Het is: je overgeven aan de Zaligmaker om als zondaar door Hem gered te worden. Het is: ophouden met zelf iets te proberen en alles door Hem laten doen. Het is: Hem de Verlosser te laten zijn en je door Hem te laten verlossen.

Ik zeg dat dat niet moeilijk is. Ik zeg niet, dat wij het niet moeilijk vinden. Dat vinden we wel! Dat heeft te maken het feit dat wij door de zonde dom, koppig, hoogmoedig en vijandig tegen God zijn geworden. Daarom zijn wij ten diepste ongeschikt en onwillig om ons door de Heere Jezus te laten behouden. Het grote probleem is niet dat de weg van het geloof zo moeilijk is - dat is ze, nogmaals, niet. Maar dat wij hem liever niet gaan. Om die reden is de weg van het geloof van ONS uit niet alleen moeilijk, maar zelfs onmogelijk. Maar daar stopt het niet. Want God zegt tegen ons: je hoeft het zelf ook niet t e doen. Ik wil je alles geven. Tot en met het geloof toe. Geef het aan Mij over. Geef jezelf aan Mij over.

Ik geef je ter overweging dat deze moeilijkheid, dat wij de weg van het geloof om genoemde redenen liever niet gaan, voor jou meer het probleem is, dan dat je de Bijbel zo moeilijk vindt. Ik denk dat je met alles wat je vanuit de Bijbel hebt opgestoken in de voorbije jaren best wel genoeg weet. Maar nu komt het erop aan: werkelijk bij Christus terecht komen. Ik wijs je deze weg. Je hebt het net zo nodig als de gevangenbewaarder van Filippi om in de Heere Jezus te mogen geloven. Was ook hij niet ten einde raad?

Dat dan je depressiviteit niet over is, zal maken dat je het nog vaak moeilijk zult hebben. Maar dan mag je weten: ik behoor Hem toe. En Hij zal je niet loslaten en er steeds weer zijn om je nieuwe kracht te geven.

Vergeet het niet: God is niet verder weg van jou, dan jij bent van het gebed!

Ds. A. de Lange, Oldebroek