Onze huidige Statenvertaling is een vertaling uit andere talen. Waarom zijn somm...

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Onze huidige Statenvertaling is een vertaling uit andere talen. Waarom zijn sommige woorden niet vertaald? Bijvoorbeeld als Jezus aan het kruis zegt: Eli Eli Lama Sabachtani? Waarom staan die woorden er niet in het Nederlands? Hetzelfde gebeurt als Jezus een poos voor de kruisiging zegt: Simon Bar Jonas. En dat Petrus zegt: Rabboeni.

Antwoord

De Statenvertaling (1637) is een vertaling uit het Hebreeuws, Aramees en Grieks. Dat zijn de grondtalen. Inderdaad zijn er woorden en namen die niet vertaald zijn, omdat anders het verband onduidelijk zou zijn. Als Jezus roept: Eli, Eli, Lama Sabachthani, dan staat de vertaling er wel achter (Matt 27:46, Mark.15:34). Maar het is ook onvertaald weergegeven om duidelijk te  maken waarom sommige mensen nu zeggen: deze roept Elia. En als Jezus Maria Magdalena ontmoet en haar naam noemt, antwoord zij (niet Petrus) met: Rabbouni (Joh 20:16). Ook daar staat de vertaling er direct achter: Meester.

Jezus noemt Simon, de broer van Andreas al direct Petrus (Joh 1:43). En later herhaalt Hij dit nog eens (Matt 16:17) . Als Jezus hem dan weer Simon bar (= zoon) van Jona noemt, dan wijst Jezus hem daarbij op zijn afkomst. De Naam Petrus (= rotsman) krijgt hij vanwege zijn rotsvaste belijdenis (deze Petra).

Dus de Hebreeuwse en Griekse woorden, die er zijn blijven staan, staan er voor de duidelijkheid en staan er ook in het Nederlands achter!

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

bijbelvertalingen