Ds. Heikamp. Ik merk in veel preken en (ant)woorden een groot stuk vergeestelijk...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ds. Heikamp. Ik merk in veel preken en (ant)woorden een groot stuk vergeestelijking. Soms klinkt dat erg mooi, andere keren vind ik het wat ver gezocht. Kan de Bijbel dan nooit eens wat letterlijker genomen of praktischer gezien worden? Is het niet gevaarlijk om altijd maar te denken dat ergens een bedoeling achter zit of een dubbele bodem in zit? Uw manier van spreken vind ik soms zo ingewikkeld. Kan ik misschien te nuchter zijn om te geloven of zijn er gewoon meerdere manieren van het ware geloof te beleven? Ik stel deze vraag mede n.a.v. uw stukje over de “eekhoorn” op deze site.

Antwoord

Probleem voor mij. Als jij dit zo ervaart en vindt dan is dat zo, nietwaar? Ik ga me ook niet verdedigen omdat ik het zo goed zou doen. Want dat vind ik zelf juist helemaal niet. Daarom kan ik me zulk soort reacties wel voorstellen. In ieder geval is het doel van het schrijven bereikt. Je hebt er over nagedacht en er zelfs voor gaan zitten om bovenstaande vraag te stellen. Kijk dat doet me nu goed. Betere reactie kan ik me niet voorstellen dan dat mensen gaan nadenken over wat je schrijft. Je hoopt dan natuurlijk dat men er wat aan heeft voor de tijd en de eeuwigheid. Ontdekkend, vermanend of vertroostend.

Een ieder heeft zo zijn eigen gaven en talenten waarmee hij heeft te werken in een biddend opzien tot de Heere of Hij het gesproken of geschreven woord wilt zegenen. Ik hou van gezonde humor met een geestelijke les en lering. De meeste van deze stukjes die ik schrijf worden gelezen door de lezers van enkele kerkbodes. En zoals gebruikelijk met verschillende reacties en daar kan ik goed mee leven.

Probeer tussen de regels door van voorbeelden de les te lezen waar het om gaat.

Met vriendelijke groeten van één die graag echt goed zou willen schrijven tot ieders tevredenheid, maar helaas.

Ds. J. D. Heikamp