Bescheiden oorbellen

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Ik ben een meisje van 17. Ik heb ongeveer sinds mijn 15e gaatjes in mijn oren. Ik draag altijd kleine, bescheiden oorbellen. Bijvoorbeeld pareltjes. Ik vind twee gaatjes (in elk oor twee) erg mooi, bijvoorbeeld twee pareltjes in elk oor. Kleine, bescheiden oorbellen dus. Helaas mag dat niet van mijn ouders. Zij zeggen dat er in de kerk ook negatief tegenaan wordt gekeken als een vrouw twee gaatjes ‘draagt’. Wat ‘men’ vindt, vind ik niet zo heel belangrijk. Maar vanzelfsprekend wil ik mijn ouders niet kwetsen. Maar boven alles wil ik de Heere dienen. En mij gedragen naar de wens van de  Heere.

Zijn vier gaatjes echt on-Bijbels? En zo ja, op welke grond dan? Nogmaals: ik heb het hier over kleine en bescheiden oorbellen. Ik vind vier gaatjes oprecht erg mooi. Graag uw reactie.

Een meisje uit 6 vwo.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je maakt het me niet makkelijk, toch wil ik een poging wagen om een antwoord te geven. Eigenlijk geef je zelf al aan dat je een antwoord wil horen, dat jou uitkomt. Ik ben heel voorzichtig om in zulke zaken een zwart-wit antwoord te geven. Nog minder wil ik tegen je ouders ingaan. Met jou ben ik het eens dat het belangrijker is wat de Heere wil en niet wat mensen er van vinden. Toch wil je een/mijn mening weten. ‘k Ben blij dat jij ook je ouders niet wil kwetsen. En dan die zin erachter: boven alles wil ik de Heere dienen en doen wat Hij van me vraagt. Daarbij komt dat het hier echt gaat om uiterlijke zaken, maar in Gods huis gaat het toch ook bepaalde stijl of hoe je het noemen wil: wandelen naar Zijn geboden.

Letterlijk kan ik niet zeggen dat gaatjes in je oren direct verboden worden, maar waarom dan twee en niet in elk oor één. Jij vindt het mooi, maar is het dan ook goed? Uit jouw vraag maak ik op dat je op een bescheiden wijzen deze pareltjes draagt. Tussen de regels door proef ik dat grote oorbellen door jou worden afgewezen. Waar ligt de grens? Er zijn ook mensen die helemaal tegen oorbellen zijn. Een tekst schiet me te binnen: ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Tegelijk denk ik aan jouw opmerking: wat vindt de Heere ervan? Wat is voor jou belangrijker, wat jij mooi vindt of wat de Heere van je vraagt? Nogmaals, ik kan geen letterlijke grond vinden of het mag of niet mag, maar wanneer je zou weten dat de Heere het niet goedkeurt, zou je het dan toch doen? Geef tussen de Heere en je ziel eerlijk antwoord.

Trouwens in de meeste gevallen keurt de Heere versierselen af, want ze worden alleen gebruikt tot meerdere glorie van de mens. Wil je dat?

Tenslotte, waar moet het in ons leven om gaan? De Heere dienen, vrezen, eren in geheel onze levensstijl. Als dat je drijfveer is, dan zul je ook afvragen in het dagelijks leven: Heere, wat wilt U dat ik doen zal. Uit het feit dat je deze vraag stelt, blijkt wel dat je niet helemaal zeker bent. En vanaf je 15e heb je ze al, dus twee jaar ga je al tegen je ouders in, of zie ik het verkeerd?

Sterkte en probeer hier geen hoofdzaak/oorzaak van te maken. Dient de Heere in alles! En als je Hem liefhebt, dan is het niet moeilijk om naar Hem te luisteren. Hij is dan toch al jouw liefde waardig, of niet?

Van harte sterkte bij deze keus!

Met hartelijke groeten,
B. S. van Groningen

Lees meer artikelen over:

oorbellen