Roeping voor het onderwijs

M. Kramer / Geen reacties

Vraag

Moet je een roeping hebben om het onderwijs in te gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Moet je een roeping hebben om het onderwijs in te gaan? Moet je een roeping hebben om de verpleging in te gaan? Moet je een roeping hebben om de handel in te gaan? Moet je een... enz. Allereerst ben je door God geschapen en heb je bepaalde gaven ontvangen. De één heeft meer gaven dan de ander ontvangen. Arbeid is een opdracht, maar welke arbeid moet je verrichten?

Voor het onderwijs heb je bepaalde gaven nodig, heb je die? Ga dat bij jezelf na. Vraag jezelf af waar je aan moet voldoen om een goede leerkracht te kunnen zijn. Wees eerlijk naar jezelf toe. Bepaalde vaardigheden kun je aanleren, sommige vaardigheden moeten in je zitten.

Als het je begeerte is om in het onderwijs werkzaam te zijn en je bent ervan overtuigd dat je er ook de capaciteiten voor hebt is het ook zeer belangrijk dat je de keuze niet alleen maakt. Ik bedoel dat het een gebed van je mag zijn “Heere, leer mij naar Uw wil te handelen, Heere, maakt Gij mij Uw wegen bekend”. Dit geldt voor elk beroep!! Maar de beroepskeuze gaat zeer zeker niet buiten het verstand om. Als je onder biddend opzien een keuze mag maken en er rust in mag vinden kan er zegen op rusten. Een duidelijk roeping zoals bijvoorbeeld een predikant moet hebben is volgens mij niet nodig, tenminste ik kan dat niet zozeer uit Gods Woord halen.

Hopend je hiermee wat geholpen te hebben, wens ik je veel sterkte in je verdere loopbaan.

Lees meer artikelen over:

roepingstudiekeuze