Ik lees eigenlijk nergens in de Bijbel iets over het begrip verkering. Weet u, d...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik lees eigenlijk nergens in de Bijbel iets over het begrip verkering. Weet u, dan vraag ik me wel eens af of lichamelijk contact überhaupt wel mag in een verkeringstijd. Ik meen dit heel serieus.

Antwoord

De Bijbel is natuurlijk niet in de eerste plaats een boek over verkering en wat dan wel en niet zou mogen. Wel staat er in Genesis 2 vers 24 dat een man zijn vader en moeder zal verlaten, zijn vrouw zal aanhangen en dat dan die twee tot één vlees zullen zijn. Daarin heeft die verkering wel een plaats. En als er staat: “zijn vrouw aanhangen/aankleven”, dan duidt dat toch wel op een erg nauwe verbondenheid die niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk bedoeld is. Temeer omdat er meteen achteraan staat: “die twee zullen tot één vlees zijn”. Je kunt niet alleen maar geestelijk naar elkaar toegroeien en ondertussen elkaar nauwelijks lichamelijk aanraken. Dat gaat als het goed is ook wel min of meer gelijk op, met uiteraard de inachtneming van de grenzen. Wel is het zo dat men in Bijbels tijden geen lange verkeringen kende, maar waarschijnlijk vrij snel met elkaar trouwde.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering