Wat houdt het kruiswoord "Mij dorst" in? Waarom heeft Jezus dit geroepen? Heeft ...

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Wat houdt het kruiswoord "Mij dorst" in? Waarom heeft Jezus dit geroepen? Heeft dat voor ons meerwaarde (met eerbied gesproken!)?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt een vraag over het vijfde kruiswoord van Jezus. Je voelt aan dat Hij die uitspraak niet zomaar gedaan heeft. En dat is ook zo. Alle woorden van Jezus aan het kruis hebben een diepe betekenis. Wat is de betekenis van het vijfde kruiswoord?

Allereerst geeft Jezus ermee aan dat Hij dorst heeft. Letterlijk zegt Hij: “Ik heb dorst”. Dat Hij dat heeft, is te begrijpen. Wat heeft Hij inmiddels niet meegemaakt! Je kunt dat in de Evangeliën nagaan. Bovendien heeft Hij wat vocht nodig, opdat Hij Zijn laatste kruiswoorden duidelijk zal kunnen uitspreken. Hij zal dat gaan doen met een luide stem. Daarom heeft Zijn mond wat vocht nodig.

De diepe betekenis van dit kruiswoord is, dat Jezus aan het kruis borgtochtelijk dorst gehad heeft. Dat betekent dat alle vocht dat wij tot ons nemen, voorvloeit uit Jezus' kruislijden. Je zou het zo kunnen zeggen: omdat Jezus aan het kruis dorst geleden heeft, daarom kunnen wij drinken.

Heb je zo wel eens genoten van een kop koffie, van een glas fris? Ook die zegeningen krijgen we op grond van Christus' lijden en sterven. Wie dat beleeft, beleeft een glas drinken als een wonder. Deed jij dat ook al?

Als je nog eens iets wilt lezen over de kruiswoorden van Jezus, dan zou ik je willen verwijzen naar twee mooie boeken daarover. Het ene is van A. W. Pink en heet “Het spreken van de Borg op Golgotha”. Het andere boek is van prof. G. Wisse en heeft als titel “De zeven kruiswoorden”. In beide boeken worden alle zeven kruiswoorden van de Heere Jezus uitvoerig besproken. Aanbevolen!

Met hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger