Mag je in de verkeringstijd samen onder de douche?

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mag je in de verkeringstijd samen onder de douche?

Antwoord

Jonge mensen die willen wachten met seksuele omgang tot ze met elkaar getrouwd zijn, lopen toch tegen een aantal vragen aan tot hoever ze dan wèl precies mogen gaan: "Wat is nog net wel geoorloofd en wat net niet
meer?" Daar is uiteraard niet precies een antwoord op te geven hoe graag men dat ook zou willen dat een dergelijk antwoord gegeven wordt.

Ik denk dat het goed is om in grote lijnen heldere antwoorden te geven en het voor de rest bij de verantwoordelijkheid van het stel zelf neer te leggen. Op het moment dat de man bij de vrouw vaginaal naar binnen gaat, vindt er geslachtsgemeenschap plaats. Dat wil niet zeggen dat er tot aan die grens dan dus maar van alles gedaan kan worden.

Ik heb in deze rubriek al eerder het advies gegeven om elkaar niet te gaan uitkleden omdat je anders steeds
dichter die grens nadert en er "ongemerkt" over heen gaat. Echt, als je je voorneemt om elkaar niet uit te kleden, krijg je ongemerkt antwoord op veel vragen en zo ook op jullie vraag.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk