Leeftijd voor verkering

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Rond welke leeftijd mag je verkering?

Antwoord

Dat is natuurlijk niet met een bepaald leeftijdsgetal aan te duiden. Soms hoor je wel eens dat een stel elkaar al vanaf de schoolbanken kent en gaat de vriendschap zo geleidelijk over in verkering. Maar meestal is het zo dat er ergens in de tienerjaren een soort van eenzaamheidsgevoel ontstaat en dat je als vanzelf als meisje met andere ogen naar een jongen gaat kijken en andersom en dat zo meer en meer het verlangen naar het krijgen van verkering gaat ontstaan.

Bij de één vindt dit proces op jongere leeftijd plaats en bij de ander op wat oudere leeftijd. Eerlijk gezegd vind ik het altijd een beetje sneu als mensen al op heel jonge leeftijd verkering hebben. Je bent dan meteen al zo gebonden. Het is juist fijn om nog wat vrij te zijn en je te kunnen wijden aan opleiding, studie en vrienden.

Bovendien ben je zelf ook nog zo in ontwikkeling en kijk je op 24-jarige leeftijd heel anders tegen allerlei zaken aan dan wanneer je nog maar 14 bent. Je hebt als je wat ouder bent al wat meer levenservaring opgebouwd en dat is ook niet verkeerd.

Helaas zijn toch vooral meisjes nog al snel ongerust dat ze zullen "overblijven" en dus misschien niet zullen trouwen. Maar echt: je kunt beter gelukkig ongetrouwd zijn dan ongelukkig getrouwd. Het geluk in je leven hangt niet alleen af van het feit of je al dan niet getrouwd bent.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verkering