Gevoelens blijven bij eerste jongen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben 20 jaar. Van mijn 13e t/m 17e speelde een jongen een grote rol in mijn leven. We zagen elkaar elke week, steeds op dezelfde dag en op hetzelfde tijdstip. We kwamen elkaar dan 'heel toevallig' tegen, en zeiden "hoi" tegen elkaar. Meer niet. En in de kerk (we zaten in dezelfde kerk) zaten we continue naar elkaar te kijken. Twee keer heeft hij mij aangesproken en hebben we enkele minuten met elkaar gepraat. Na verloop van tijd kwam er bij mij iets tussen, waardoor ik niet meer op die dag hem 'toevallig' kon ontmoeten. Langzamerhand is het contact verwaterd.

Maar nu, 3 á 4 jaar later, denk ik nog steeds aan hem. Ik vergelijk wat ik voel voor andere jongens met wat ik voor hem voelde, en de eerste jongen is altijd in het voordeel. Ik heb hem (na jaren niet meer gezien te hebben) pas geleden weer gezien. Mijn hart stond stil, had spontane ademhalingsstoornissen, en knikkende knietjes.

Nu vraag ik me af: ben ik nog steeds verliefd op hem? Word ik daarom nooit verliefd op andere jongens? Ik ken hem niet eens; pure idealisering. Maar toch houd ik deze gevoelens. Wat moet ik ermee?

Antwoord

Ik denk inderdaad dat je in gedachten nog steeds die jongen hebt vastgehouden. Het is eigenlijk een verliefdheid met een open einde, het is niet afgerond en daarom kun je het ook nog niet loslaten.

Kijk, er is echt, weliswaar zonder woorden, wel wat geweest tussen jullie. Misschien is die jongen wel heel erg verlegen dat hij toen zelf niet durfde te beginnen en nu dus helemaal niet meer. Als ik jou was, zou ik die jongen toch proberen te ontmoeten en een gesprek aangaan. Uiteraard begin je dat gesprek over koetjes en kalfjes, ook dan kun je al heel wat te weten komen, in de loop van het gesprek kun je dan gaan praten over de dingen die je echt bezig houden of hebben gehouden. Je hoeft je nergens voor te schamen, het is toch een eerlijke zaak dat je op die leeftijd op elkaar verliefd werd en misschien nog wel bent. Alleen door een gesprek kom je er echt achter wat er in die ander omging/omgaat. Het zal echt verhelderend werken!

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verliefdheid