Ik lees met veel aandacht de vragen en antwoorden op deze site. Zelf ben ik niet...

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik lees met veel aandacht de vragen en antwoorden op deze site. Zelf ben ik niet gelovig, maar toch vaak bang voor de dood. Niet zozeer vanwege een god of een straf o.i.d., maar het is meer een onzekerheid: wat wacht er straks op me? Waarom zou wat straks komt definitief zijn en niet gewoon een volgend leven of een eindpunt voor alles en iedereen?

Antwoord

Beste vriend(in),

Allereerst wil ik opmerken dat het op mij erg fijn overkomt dat jij, als niet gelovige, zoals je jezelf noemt, deze site nauwkeurig leest. Vaak worden Bijbelgetrouwe christenen door buitenstaanders belachelijk gemaakt en worden onze standpunten niet serieus bekeken. Daarom ben ik erg blij dat jij dat wel doet en dat je ook via deze weg een vraag wilt stellen.

Het zal je niet verbazen dat ik mijn antwoord baseer op de Bijbel. De Bijbel is ons uitgangspunt, omdat dat het communicatiemiddel is tussen God en ons. Als ik levensvragen heb, dan moet ik in de Bijbel zoeken naar een antwoord. Een zendingswerker had eens in een stam een aantal Bijbels achtergelaten en toen hij later bij deze stam op bezoek kwam, vroeg hij of de mensen de Bijbel hadden gelezen. Eén van hen antwoordde toen: “er zit een Man achter dit boek, die tot ons spreekt”. God spreekt tot ons door dat boek... Daarnaast spreekt God ook door allerlei zaken in het dagelijks leven. Zo ben ik er van overtuigd dat jouw onrust voor de dood ook iets is waardoor God tot jou spreekt. Je hebt het over een onzekerheid over wat er na de dood komt. De Bijbel wijst ons ook hierin de weg. Na de dood komt voor ieder van ons mensen het oordeel bij God. Dit oordeel kan voor ons alleen maar verkeerd uitvallen, omdat we allemaal gezondigd hebben. De Bijbel spreekt daar heel eerlijk en ernstig over.

God wil echter niet dat wij verloren gaan. Daarom stuurde Hij Zijn Zoon Jezus. Hij werd mens en heeft de straf, die wij verdiend hebben, gedragen aan het kruis, waaraan Hij stierf. God zegt nu: wie gelooft in Jezus (= op Hem vertrouwt) heeft het eeuwige leven (Johannes 3:14-17). Door jouw onrust heen en door mijn antwoord laat God jou persoonlijk weten: Ik wil niet dat je verloren gaat, maar dat ook jij leert te geloven in Jezus en zo voor eeuwig mag leven.

Waarom alles na het sterven definitief is? Ik spreek eenvoudig de Bijbel maar na. God zegt het. En het feit dat Hij Zijn Zoon voor ons over had, geeft aan dat hij het beste met ons voor heeft en niet liegt.

Beste vriend(in) ik hoop en bid zo dat je door mijn antwoord heen, Gods stem mag horen en Zijn gevende Liefde mag zien. Uit ervaring weet ik dat je daarvan alleen maar gelukkig wordt. Ten diepste hoef ik niets meer te presteren om zalig te worden, omdat ik mag weten dat Jezus in mijn plaats de zaligheid voor mij verdiend heeft. En daardoor mag ik er zeker van zijn dat ik na het sterven voor eeuwig thuis bij God mag komen om Hem voor altijd te danken voor Wie hij is en voor wat Hij deed. Dat gun ik jou ook. Daarom: kniel voor Jezus neer, vertel Hem je twijfels en je vragen en je zonden en vertrouw en erken Hem als je Zaligmaker.

Ik kan me voorstellen dat mijn antwoord weer nieuwe vragen bij je oproept.  Bij deze nodig ik je uit om op dit antwoord terug te komen via deze site.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen