Niet echt heel zondig voelen

Ds. P. de Vries / Geen reacties

Vraag

Ik heb een aantal vragen.

1. Ik voel mij op dit moment niet echt heel zondig en toch zou ik graag een kind van God willen zijn. Nu wordt er altijd gepreekt dat je eerst goed je ellende moet kennen voordat je naar Jezus mag gaan. Maar als je nou je ellende niet voelt, mag je dan vragen of God je die ellendekennis wil geven?

2. Aan de andere kant wordt er ook gepreekt dat als je in Jezus gelooft, ("Geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden.") dat je dan bekeerd bent. Maar ik merk dat ik uit mijzelf helemaal niet geloven kan.

3. De gelijkenis van het verloren schaap zegt toch dat de Heere Jezus zelf zijn verloren schaap opzoekt, zonder dat dat schaap ook maar moeite doet om de kudde terug te vinden. Dat is toch in strijd met bovenstaande vragen, want dat schaap voelde zich niet ellendig, maar toch vond de Goede Herder hem ("Ik ben gevonden van degenen die mij niet zochten") en dat schaap geloofde ook niet eerst voordat de Goede Herder hem vond. Ik hoop dat het allemaal nog een beetje duidelijk is. Ik zit hier echt mee en weet niet hoe ik een kind van God kan worden.

Antwoord

Geachte vriendin,

Heel hartelijk dank voor je vraag. Je voelt je niet zondig en zou toch graag een kind van God willen zijn en dat is toch iemand die vergeving van zonden heeft ontvangen in de Naam van de Heere Jezus Christus. In Gods Woord wordt ons onze schuld aangewezen opdat wij die gevoelen zoals een dokter een patiënt kan vertellen dat hij veel ernstiger ziek is dan hij zich voelt. Ook hierin geldt dat het geloof uit het gehoor is. Laten we Gods heilige majesteit overdenken opdat wij ons van onze verdorvenheid bewust worden.

Zeker is dat wij aan de Heere om een verbroken en een verslagen hart mogen vragen. De Heere eist van ons geloof en geeft ons geloof. Wij zullen nooit geloven als de Heere ons niet trekt. In Zijn trekkende liefde gaan wij echter onze verlorenheid ervaren. Er kunnen aan het beoefenen van het waarachtige geloof allerlei zielenroerselen en overtuigingen voorafgaan. Zeker is dat als de Heere Zijn goed werk in ons begint wij niet alleen weten van onze verlorenheid, maar ook van de zaligheid in Christus. In de wedergeboorte vloeien het werk van de wet die ons onze schuld laat zien en dat van het Evangelie dat ons wijst op de vergeving in Christus. Wij worden een bedelaar aan de troon van genade die toegang tot God leert zoeken en krijgt door het bloed van de Middelaar.

Laten we om deze dingen te leren eenvoudig vragen: "Heere maak Gij mij Uw wegen door Uw Woord en Geest bekend." Laten we smeken dat de Heere ons ontneemt wat wij teveel hebben en ons schenkt wat ons ontbreekt. Dit is zeker dat de Heere met Zijn Woord tot ons komt, opdat wij ons tot Hem bekeren en leven.

Gode in alle opzichten bevolen,

Ds. P. de Vries