Jakob liefgehad en Ezau gehaat

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

19-06-2005, 00:00

Vraag

God heeft de wereld lief (Johannes 3:16). Maar er staat ook dat Hij Jakob liefgehad heeft en Ezau heeft gehaat? Zijn deze teksten met elkaar in overeenstemming?


Antwoord

Beste vragensteller/vragenstelster,

Je vraag is goed te begrijpen: Zitten er dan toch spanningsvelden tussen de getuigenissen in de Bijbel? Klopt dit wel met elkaar? Om die vraag te beantwoorden, moet ik je wijzen op het volgende. Het lijkt wel alsof er een tegenstelling zit tussen Ezau die door God gehaat werd en de wereld die God liefheeft. Daar zit gelijk het probleem. Het is de vraag of je Ezau en de wereld met elkaar kunt vergelijken. Ezau was een persoon, die daden deed en gedachten dacht. Ezau was een mens die God niet vreesde, niet wilde vrezen. Ezau heeft zich niet willen bekeren. Gods vrije verkiezing. Maar, Daarom heeft God hem gehaat. Zeker, daar achter ligt Gods welbehagen, dat is bij God bekend, Hij doorgrond Zijn eigen gedachten en daden. Maar nu: Ezau is een concreet persoon, met concreet ongeloof en onbekeerlijkheid. Dat kan je niet één op één vergelijken met “de wereld” in Johannes 3. In het Woordgebruik van Johannes (de theologie van Johannes) blijkt dat het woordje “wereld” (kosmos) vaak voorkomt als een soort samenvatting van heel de mensheid. De mensheid die door de val van Adam in zonde en schuld ligt, blijkt voorwerp van Gods genadige liefde te zijn. Die liefde treft de wereld, allesomvattend, totaal. Er is geen mens bij voorbaat uitgesloten, van welk ras of soort of hoedanigheid dan ook. Gods liefde treft de gehele mensheid. Voor hen heeft Hij Zijn Zoon gegeven. Dat mag alom verkondigd worden, met een welmenend aanbod van genade en bevel van geloof en bekering.

Dus, Ezau was één individu, maar in Johannes 3 gaat het om heel de mensheid. Dat kan je niet zomaar met elkaar vergelijken. Dat wordt met name bevestigd door het feit dat juist in Johannes 3 vers 16 zo nadrukkelijk gewezen wordt op de noodzaak van persoonlijk geloof. Opdat “een ieder die in Hem gelooft”. Een ieder, persoonlijk.

Ik weet wel dat je deze vraag ook kunt trekken binnen de dogmatische spanningsvelden van verkiezing en verwerping. God heeft toch niet de gehele wereld verkoren in Zijn liefde? Nee! Maar, dat Boek des Levens ligt bij de Heere. De meest heilige en troostrijke zaken van de uitverkiezing mogen we niet versnipperen in onze gedachten. Altijd weer moeten we waken voor het gevaar van de 'fritessnijder'. Dat we een Bijbeltekst in al zijn kracht door de snijder van onze dogmatiek duwen, en krachteloos maken. Wat we uit dit alles leren is dit: Gods liefde is onvoorwaardelijk en onbegrensd. Maar, wat is het nodig dat we dat persoonlijk geloven, want anders treft Gods haat ons. Het wijst ons met klem op onze verantwoordelijkheid.

Ik hoop dat je met dit antwoord verder kan...

Vriendelijke groeten,

Ds. A. Goedvree
Arnemuiden

Dit artikel is beantwoord door

Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
    16-06-1970
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief
108 artikelen
Ds. A. Goedvree

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Wat vinden jullie van rustige welluidende gospelmuziek b.v. van Maire Brennan?
Geen reacties
19-06-2004
Bij een jonge jongen in onze gemeente is kanker vastgesteld. We schrokken allemaal erg van dit nieuws. In de kerk werd er voor die jongen gebeden. Dat was fijn, alleen viel het me op dat de dominee ba...
4 reacties
19-06-2010
Komende weken zou ik graag de voetbalwedstrijden van het Nederlands elftal willen volgen, gewoon thuis op de bank. Kan ik dit als christen doen? Ik denk van niet, maar ik heb goede (wedergeboren) vrie...
1 reactie
19-06-2010
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering