Is het normaal dat een meisje na drie maal een relatie te hebben gehad (niet doo...

Ds. A. Th. van Olst / Geen reacties

Vraag

Is het normaal dat een meisje na drie maal een relatie te hebben gehad (niet door haar schuld zijn stuk gegaan) zegt dat ze liever alleen blijft dan getrouwd te zijn? Ze klapt ook dicht in bijzijn van jongens. Ze is mijn beste vriendin en ze is een leuke meid, maar ze hoeft niet meer zegt ze. Hoe kan ik haar daarbij helpen met dat proces? Ik heb alles van dichtbij meegemaakt en het is erg sneu voor haar. Haar vertrouwen is goed beschadigd door die omstandigheden van vrienden (mannen). Heeft u misschien een tip voor haar/mij en andere mensen? Ze heeft er al hulp voor gezocht en is daar heel ver mee gekomen maar het laatste stukje wil ze alleen doen. Ze is een dapper meisje en een doorzetter. Alvast bedankt.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Graag wil ik proberen een antwoord op je vraag te geven, maar makkelijk vind ik dat niet. Dat komt omdat er volgens mij geen standaard oplossing is voor dit soort situaties. Uit je vraag begrijp ik dat je vriendin al een heel eind in de goede richting is gekomen mede doordat ze hulp heeft gehad. De kans is dus groot dat ik aan die hulp weinig of niets toe kan voegen. Ik ga toch maar een poging wagen.

Laat ik bij het begin beginnen. Je vraagt of het normaal is dat een meisje na drie afgebroken relaties zegt liever alleen te blijven dan getrouwd te zijn. Het is inderdaad heel begrijpelijk. Ze heeft drie keer een negatieve ervaring gehad, en dat maakt je uiterst voorzichtig, wantrouwend zelfs. Om het met een voorbeeld te zeggen: als ik drie keer door het ijs gezakt ben, blijf ik voortaan liever op de kant staan, hoe leuk ik het ook zou vinden om mee te schaatsen. Je gaat dan niet maar zo over één nacht ijs. Misschien dat als ik anderen op dat ijs zie staan en met eigen ogen zie dat ze er niet doorheen zakken, tja, dán durf ik misschien ook weer. Ik moet dan nog wel wat overwinnen. Maar als ik voetje voor voetje het weer probeer en ik ervaar dat het goed gaat, dan krijg ik het vertrouwen weer terug. Het is heel begrijpelijk dat iemand na drie teleurstellingen zegt ontgetrouwd te willen blijven. Omdat je het niet meer ziet zitten een relatie aan te gaan. Je ziet er tegenop, je hebt er geen vertrouwen meer in. Straks gaat het weer mis... Begrijpelijk dat het vertrouwen flink beschadigd is.

Wat is hieraan te doen? Hoe moeilijk het misschien ook is, maar toch moet je vriendin bedenken dat niet alle mannen zo zijn zoals de mannen in wie ze teleurgesteld is. Wat haar daarbij kan helpen is goed om zich heenkijken. Hoeveel mooie relaties zijn er niet te zien, hoeveel goede huwelijken! Daarnaast wil ik opmerken dat als iemand zich beschadigd voelt door wat er gebeurd is, het vaak tijd nodig heeft om te genezen. Je schrijft dat ze al heel ver gekomen is en dat je haar wilt helpen bij het laatste stukje. Dat kan best lastig zijn. Maar bedenk dat dat laatste stukje het best afgelegd kan worden als er een man in haar leven komt die lief en betrouwbaar is, en bij haar past. Want uiteindelijk is vanaf de kant kijken naar al die mensen op het ijs niet genoeg. Het echte vertrouwen komt pas weer terug bij de eerste kleine stapjes op het ijs.

Ten slotte: Weet je in alle dingen afhankelijk van de Heere. Je mag bidden of de Heere de juiste persoon op je weg brengt om samen een goede relatie aan te gaan, en om samen de Heere te dienen. Want dat is de beste basis voor een relatie.

Fijn trouwens dat je vriendin zo'n fijne vriendin heeft om met haar mee te denken en haar te helpen.

Drs. A. Th. van Olst

Lees meer artikelen over:

relaties