(Mee)roken

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

De rokers zijn weer in het nieuws. Hoe zit het eigenlijk met meerokers? Kun je van twee sigaretten per dag (vijf dagen in de week) ook zwarte longen krijgen?

Antwoord

Meeroken en (zelf) roken zijn twee verschillende zaken. Als het gaat om meeroken kan het volgende worden gesteld: De meeste onderzoeken wijzen er op dat meeroken niet schadelijk is voor de gezondheid. Een grootschalig onderzoek in 1998 door de Wereldgezondheidsorganisatie kon bijvoorbeeld geen verband vinden tussen meeroken en longkanker. En een recent zeer gedegen onderzoek door Enstrom en Kabat, gepubliceerd in de British Medical Journal, concludeerde dat er geen bewijs is dat meeroken longkanker of hartaandoeningen veroorzaakt. Daarbij komt dat het sowieso uiterst onwaarschijnlijk is dat meeroken ongezond is omdat de dosis gifstoffen die een regelmatige meeroker binnenkrijgt extreem laag is.

Roken is een ander verhaal: het hoeft geen betoog dat roken slecht is voor longen, hart en andere organen. Het gaat niet zo zeer om de kleur van je longen (wel of niet zwart) maar om het gevolg van roken voor je gezondheid. Elke sigaret is er een te veel.

Als christen zou je je kunnen afvragen of het zorgdragen voor je lichaam ook hoort bij bijbels rentmeesterschap.

José de Jongh-van Hoof, arts

Lees meer artikelen over:

medischroken