Moeder heeft een zelfmoordpoging gedaan

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Mijn moeder heeft gisteren een zelfmoordpoging gedaan. Ik snap niet dat de Heere haar niet tegen kan houden. Het was niet de eerste keer. Waarom grijpt God op zo'n moment niet in?

Antwoord

Natuurlijk kan ik de vraag heel goed van je begrijpen. Zeker als je het al meer meegemaakt hebt dat je moeder zichzelf van het leven wil beroven. En ik neem ook aan dat je voor haar bidt dat ze niet tot zo'n wanhoopsdaad komt. En dan zie je toch weer dat ze het heeft geprobeerd. Waarom grijpt God dan niet in en bewaart haar niet voor zulke zelfmoordpogingen? Nogmaals: die vraag kan ik begrijpen.

Nu moeten we natuurlijk wel oppassen om God de schuld te gaan geven als Hij niet ingrijpt en je moeder tot zo'n daad komt. Je moeder blijft ten volle verantwoordelijk voor de daad die zij verricht. Dat geldt niet alleen voor jouw moeder, maar dat geldt voor iedereen. Hoeveel daden worden er niet verricht in deze wereld door mensen die zichzelf en anderen heel veel leed aandoen. Dan zouden we ook graag willen dat het allemaal niet zou gebeuren. Dan vragen we ons ook wel eens af waarom God nu helemaal niet ingrijpt in deze wereld en alle leed en verdriet tot stilstand brengt. Maar dat gebeurt niet.

Blijkbaar is er nog een andere macht in deze wereld die ook zijn macht uitoefent. De macht van de zonde en daarachter de macht van Satan die mensen tot zonde brengt. In principe is die macht overwonnen, dat weten we. Maar het Koninkrijk van God is nog niet definitief doorgebroken en opgericht. Zolang de wederkomst van Christus nog uitstaat, zolang is er nog de strijd gaande tussen goed en kwaad, tussen het licht en het donker, tussen het rijk van de vorst der duisternis en het Koninkrijk van God. Dat betekent niet dat God steeds maar aan het verliezen is als mensen toegeven aan de macht van het kwaad. Maar het is wel zo dat God de volle verantwoordelijkheid bij de mens legt of hij zich laat beïnvloeden door Hem of door de macht van het kwaad, de zonde en de duivel.

Nu kan ik begrijpen dat je door dit antwoord denkt dat je moeder dus helemaal een speelbal is van de macht van het kwaad en dat God haar loslaat. Zo is dat niet. Ondanks de greep van de Satan kan de Heere haar bewaren. Hij is immers de Almachtige. Denk maar aan Petrus die op de wan van de Satan terechtkwam en zijn Meester zelfs verloochende. Toch had Christus tegen hem gezegd: Maar Ik heb voor jou gebeden dat je geloof niet zal ophouden. En heeft Jezus aan het kruis niet gebeden voor hen die niet wisten wat ze deden. Hij zei richting degenen die Hem aan het kruis geslagen hadden (dat is toch wel een voorbeeld van in beslag genomen zijn door de macht van het kwaad): Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen. Laat dat tot troost mogen zijn in deze weg waarin je oploopt tegen van die moeilijke waarom-vragen en van die onbegrepen levensraadsels. Leg het leven van je moeder voortdurend in het gebed in Gods handen. Daarin is ze voor de tijd en de eeuwigheid bewaard, ondanks het woeden van de Satan en de greep van het kwaad die haar te pakken heeft.

Ds. R. W. van Mourik, Sommelsdijk

Lees meer artikelen over:

suicide