(...) Heel soms streelt hij mijn borsten, maar dan voelt hij zich al heel zondig...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb al uw vragen al gelezen, maar blijf toch met iets zitten. Ik heb een hele fijne vriend en alles gaat op rolletjes (nou ja, overal is wel wat). Maar op lichamelijk gebied durft hij met het oog op de Bijbel en op God echt niet veel. We zoenen en strelen elkaar niet op geslachtsdelen. Heel soms streelt hij mijn borsten, maar dan voelt hij zich al heel zondig. Vindt u dit juist, of mogen we wel wat verder gaan? Ik weet het soms ook niet, maar ik heb in uw antwoord gezien dat het dan wel een heel grote stap naar gemeenschap in het huwelijk is als je alleen maar zoent. Daar ben ik oprecht bang voor.

Antwoord

Seksuele omgang zelf hoort binnen het huwelijk thuis. Inderdaad geef ik verder niet duidelijk aan tot hoever je dan precies wel zou mogen gaan. Waarom niet? Omdat daar geen duidelijke richtlijnen over staan in de Bijbel en als ik dat wel zou doen, je daar dan een hele discussie over zou krijgen, of het niet toch nog wat verder zou mogen gaan, of juist minder ver. Als advies geef ik altijd: Houd je kleren aan!! Ik vind dat ieder stel daar zelf verder over moet doorpraten om dan ook zelf die grenzen te bepalen en daar dan zelf ook verantwoordelijk voor te dragen. Wel is het zo dat de grenzen van diegene die het minst ver wil gaan, gerespecteerd moeten worden! Je kunt iemand niet dwingen over eigen grenzen heen te gaan.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk