Christen naar de sauna

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mag een christen naar de sauna? Of is het zonde om andere mensen naakt te zien? Ik zou het fijn vinden als Alie Hoek deze vraag zou beantwoorden.

Antwoord

De sauna is op zich een gezond iets: het lichaam wordt afwisselend warm en koud en dat is goed voor de bloedsomloop e.d. Ik heb mij er eerlijk gezegd altijd over verbaasd dat mannen en vrouwen samen zonder kleren aan in de sauna gaan en dan doen alsof er helemaal niets aan de hand is. Het is gewoon een onnatuurlijke situatie. Het naakte lichaam roept nu eenmaal seksuele gedachten op. Alleen in zeer professionele situaties zoals in de gezondheidszorg, komt dat vanwege ziekten en aandoeningen op de achtergrond te staan. Maar juist dan ook komt het op zeer zorgvuldig handelen met de medemens aan. Wij hebben niet voor niets schaamtegevoelens gekregen (die trouwens in een liefdesrelatie tussen man en vrouw wegvallen). Schaamte heb je juist nodig om de ander op afstand te houden. In de Bijbel kun je lezen dat er na de zondeval schaamtegevoelens voor het naakte lichaam ontstonden. Vanwege die schaamtegevoelens gingen man en vrouw zich bedekken waardoor de communicatie tussen elkaar weer op gang kon komen en allerlei seksuele gevoelens en gedachten er niet tussen bleven hangen. De sauna is op zich een goed iets, maar als christen heb ik er echt moeite mee dat mannen en vrouwen daar ongekleed samen aanwezig zijn. Dat heeft niets met preutsheid te maken maar juist met respect voor het lichaam van de ander. Een tussenoplossing kan zijn dat men alleen met de eigen sexe gebruik maakt van de sauna of prive een sauna heeft.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

naaktsauna