(...) Ik ben nu 1,5 jaar getrouwd en heb tijdens het vrijen nog nooit een hoogte...

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik heb een probleem. Of anders gezegd: het is me duidelijk geworden dat ik blijkbaar een probleem heb. Ik ben nu 1,5 jaar getrouwd en heb tijdens het vrijen nog nooit een hoogtepunt meegemaakt. Ik had er eigenlijk nog nooit iets over gelezen en dacht dat veel vrouwen dat niet hebben. Maar nu heb ik in een of ander oud boek (geschreven door een Amerikaanse dominee) gelezen dat maar heel weinig vrouwen zijn die dit probleem hebben. Ik heb het eerder nooit als een probleem ervaren omdat ik het gewoon fijn vind om dicht bij elkaar te zijn. Verder doet het me niet veel. Vind het wel fijn om mijn man er een plezier mee te doen. Onze relatie is verder heel goed en hecht. Heeft het misschien ook invloed op een eventuele zwangerschap? Ik ben tot nog toe niet zwanger geraakt. Kunt u mij advies geven?

Antwoord

Je vraagt advies over het niet komen tot tot een orgasme tijdens het vrijen met je man. Uit deze vraag komt niet duidelijk naar voren welk advies je wilt. Ik ben dus maar zo vrij om in voorlichtende zin te reageren. Je schrijft dat je gelezen hebt dat er weinig vrouwen zijn die geen hoogtepunt hebben tijdens het vrijen.

Laat ik je eerst zeggen dat er meer vrouwen en ook mannen zijn die problemen hebben met het krijgen van een orgasme. Echter uit jouw verhaal wordt niet duidelijk of er nog nooit een orgasme heeft plaatsgevonden. Als dit wel het geval is spreek je niet van een probleem over het krijgen van een orgasme, maar wel om dit te kunnen bereiken binnen de seksuele relatie met je man. Mocht het zo zijn dat je nog nooit een orgasme hebt gehad terwijl er wel sprake is van verlangen en opwinding en daarbij stimulatie van de clitoris plaatsvindt, spreek je van een orgasmestoornis. Als daarbij er ook geen verlangen en opwinding is, is er ook sprake van verminderd verlangen. In beide gevallen lijkt dan een verwijzing naar een seksuoloog, als je er wat aan wil doen, gerechtvaardigd om mogelijke oorzaken in kaart te kunnen brengen en gesprekshulp om de klacht te kunnen aanpakken.

Maar laat ik mij beperken tot het uitblijven van een orgasme binnen de seksuele relatie tussen man en vrouw. Het is belangrijk dat man en vrouw  beiden aandacht, ook in seksueel opzicht, voor de ander hebben maar deze aandacht ook op zichzelf kunnen richten. Met andere woorden, weten wat de ander fijn en prettig vindt, maar ook goed op de hoogte zijn van wat je zelf prettig en opwindend vindt. Dit vergt openheid binnen de relatie. Elkaar duidelijk maken wat eigen wensen en verlangens zijn. Praten hierover moet je samen leren, dat gaat niet vanzelf. Nu is het echter ook zo indien er binnen het vrijen met je echtgenoot je alleen gericht bent op het kunnen genieten van de ander, omdat dit hem gegund wordt, je jezelf dreigt te vergeten, wat weer belemmerend kan zijn voor het krijgen van een orgasme. Ook als je wel de aandacht op jezelf kunt richten komt het niet vaak voor dat je als vrouw slechts door stimulatie van de penis een orgasme krijgt. Heel veel vrouwen dienen tijdens het seksuele contact met de partner, naast de aandacht voor wat men zelf prettig vindt, zichzelf met de hand bij te stimuleren om tot een orgasme te komen. Het heen en weer bewegen van de penis in de vagina is vaak niet voldoende om de clitoris zodanig te stimuleren dat er een orgasme op volgt. Je relatie is zoals je meldt sterk en hecht. Dus belangrijke elementen om in gesprek te kunnen gaan met je echtgenoot zijn reeds aanwezig.

Verder vraag je of het uitblijven van een zwangerschap connectie heeft met het niet orgastisch zijn. Ik kan je hierover geruststellen. Om zwanger te kunnen worden is het niet noodzakelijk als vrouw orgastisch te moeten zijn. Als tijdens gemeenschap tussen man en vrouw een zaadlozing plaatsvindt rond de vruchtbare dagen van de vrouw en ook de man is vruchtbaar, is de kans steeds aanwezig dat zij zwanger wordt. Mocht zwangerschap toch langdurig uitblijven dan lijkt een bezoek aan een gynaecoloog wenselijk. Ik hoop hiermee je enigszins een antwoord te hebben gegeven

Kees den Hamer, seksuoloog Eleos

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk