Kinderen laten inenten

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

15-02-2007, 00:00

Vraag

Een vraag aan ds. Heikamp. Wat vindt u er van als wij onze kinderen laten inenten?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat ik er van vind is niet zo belangrijk, maar wat zegt Gods Woord ons in deze zaak. Zoals u weet zijn er voor en tegenstanders om kinderen te laten inenten en beide menen zich te kunnen beroepen op Gods Woord. Daar wordt het antwoord niet gemakkelijker van, integendeel.

Voorstanders zeggen: de Heere heeft ons deze middelen gegeven en daar mogen wij een dankbaar gebruik van maken. Vooral wanneer wij onze kinderen biddend laten inenten. We worden dan gewezen op de indamming van vele vreselijke ziekten, zoals polio enz. Tegenstanders beroepen zich op de voorzienigheid van God en zijn van mening dat het inbrengen van antistoffen in het lichaam niet geoorloofd is. We mogen op God vertrouwen en met Hem is nog nimmer iemand bedrogen uitgekomen.

Persoonlijk zijn wij principieel tegen iedere vorm van inenten en hebben, met het meemaken van drie polio-epidemie in ons leven, ons standpunt niet behoeven te herzien. En dat is genade. Tijdens de epidemieën hebben we veel strijd gehad en werden we geweldig heen en weer geslingerd om toch maar over te gaan tot inenten, maar konden het niet. We kennen het argument: we dragen toch onze verantwoordelijkheid en mogen de middelen niet verachten. Mijn verantwoordelijkheid is een geloofsverantwoordelijkheid en die vertrouwt in voor- en tegenspoed op de Heere. Dat is het geloofsleggen van de verantwoordelijkheid in Gods Handen en daarin ligt veiligheid en troost. In de geloofsbeoefening betekent dat: alles wat Vader doet is goed.

Met het dragen van mijn eigen verantwoordelijkheid kom ik altijd weer bedrogen uit, omdat de Heere Jezus heeft gezegd: uit u geen vrucht in der eeuwigheid. En dat is waar. Ik wil het alles, zelfs biddend, in eigen hand houden.  Mijn handen zijn onbetrouwbaar, maar Zijn Handen niet. Christus heeft gezegd: uw vrucht wordt uit Mij gevonden. Het is Zijn taak om de lammeren en de schapen te dragen op Zijn schouders. En vanaf die schouders is nog nooit een schaapje van Zijn kudde afgegleden en in de ravijn omgekomen. Hij zorgt voor mij, zowel lichamelijk als geestelijk.

Dat Godsvertrouwen gunnen we u van ganse harte te mogen leren beoefenen ook in moeilijke zaken als het inenten. Dan is het eenvoudig. Hij, die op Gods bescherming wacht... God is zo goed en betrouwbaar om Christus wil!
 
Met hartelijke groeten van één die begeert, met vrouw, kinderen en kleinkinderen, te mogen zijn ingeënt in de ware Wijnstok. Dat heeft eeuwigheidswaarde.

Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
    09-11-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

Tags in dit artikel:

vaccinatie
Geen reacties

Terug in de tijd

Eerst moet ik even zeggen dat de vragen op Refoweb netjes en zorgvuldig worden beantwoord. Maar nu heb ik zelf een vraag. Ik heb vorig jaar meer dan een jaar verkering gehad. Op een gegeven moment gin...
Geen reacties
15-02-2012
Is het niet oneerlijk dat wij als christenen proberen om de bouw van een moskee te voorkomen (o.a omdat wij een joods-christelijke cultuur zijn) terwijl we wel willen dat er in islamitische landen (du...
5 reacties
15-02-2016
In de wet wordt ons geleerd dat we zes dagen zullen arbeiden en dat we op de zevende dag de rustdag mogen houden. Nu is het bij ons vaak zo dat we vijf dagen werken, de zesde dag voor ontspanning rese...
Geen reacties
15-02-2010
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering