Op aarde geheiligd worden

Ds. M.A. Kuyt / Geen reacties

12-02-2005, 00:00

Vraag

Beste dominee. Het boekwerkje van J. C. Ryle, “Heilig in Hem” heb ik onlangs gelezen. Het gaat over de Heiligmaking. In Hebr. 12:14 staat het volgende: “Jaagt den vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand den Heere zien zal. Ryle geeft aan dat niemand de Heere zien zal als hij hier op aarde niet geheiligd is. Hij zegt zelfs als wij sterven en onze ogen open doen, dat wij nog steeds dezelfde zijn als voor het sterven. Dat begrijp ik niet. U wel?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wie zal de Heere zien en leven? Vanwege de heiligheid Gods en vanwege onze zonden kunnen wij de Heere niet onder de ogen komen. Het is dan ook een bijzonder voorrecht van Gods kinderen, wanneer zij eenmaal de Heere mogen zien. "Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is." (1 Joh.3:2b). Denk aan het woord van Jezus Zelf in de Bergrede: "Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien." Hetzelfde vinden we ook in Hebr.12:14. De Heere zien, d.w.z. ons verlustigen in Hem, dat kan alleen, wanneer wij van Christus zijn. Wie in Christus is ingeplant door het ware geloof die is ook geheiligd. Die is vernieuwd door de Heilige Geest.
 
Ik ken het boekje van Ryle niet, maar ik denk dat hij bedoelt dat onvernieuwde mensen niets van dit geluk van Gods volk zullen zien na hun sterven. Zij zullen geoordeeld worden, voor Zijn rechterstoel komen te staan; kortom: zij zullen Hem wel zien als de Rechter, Die vonnist, maar niet als Degene Die over hen Zijn vriendelijk Aangezicht zal verheffen.

"Dezelfde zijn als voor ons sterven" betekent, dat wij zonder genade niets van Christus' zaligheid zullen zien, zoals dat ook voor ons sterven al het geval is geweest. We zullen de vertoornde Rechter zien, Die ons leven zal oordelen. In dat opzicht is er weinig veranderd. Voor onze dood lagen we onder de vloek van God vanwege ons ongeloof. Na onze dood zal de vloek definitief  worden uitgesproken.

Ryle bedoelt waarschijnlijk te zeggen, dat de heiligmaking zoals die op aarde gevonden wordt bij Gods kinderen zijn doorwerking heeft tot na de dood. Wie hier Gods vriendelijk aangezicht mag kennen in Christus en een leven kent overeenkomstig Gods Woord in heiligmaking, die zal na het sterven mogen wandelen in het licht van Christus. "In Uw licht zien wij het licht!" Wie niets van dit alles kent, die zal ook na de dood God niet zien. In dat opzicht is alles bij het oude gebleven. We leefden in de duisternis. En we zullen voor eeuwig wegzinken in de duisternis.
 
Hoe nodig is het dan ook, om met ernst de vrede na te jagen en de heiligmaking zonder welke niemand de Heere zal zien.
 
Gods vriendelijk Aangezicht
heeft vrolijkheid en licht
voor all' oprechte harten
ten troost verspreid in smarten.
Juicht, vromen om uw lot,
verblijdt u steeds in God.
Roemt, roemt Zijn heiligheid!
Zo word' Zijn lof verbreid
Voor al dit heilgenot!     
 
Zouden we dit heilgenot niet zoeken? Het is te verkrijgen om niet!
 
Ds. M. A. Kuyt, Genemuiden

Ds. M.A. Kuyt

Ds. M.A. Kuyt

  • Geboortedatum:
    17-04-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wijk en Aalburg
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

heiligingRyle
Geen reacties

Terug in de tijd

Waarom vind ik God niet? Ik zoek Hem al vijf jaar en kom geen stap verder. Ik studeer theologie dus ken de standaardantwoorden wel uit m’n hoofd: “Hij doet het niet om jouw zoeken, wachten op Zijn tij...
Geen reacties
12-02-2018
Mijn man en ik zijn nu een jaar gelukkig getrouwd. We hebben een kindje van 2 maanden. Ik was gelijk zwanger, maar we genieten er nu erg van. Wel hebben we (vooral ik) er moeite mee al zou ik gelijk w...
Geen reacties
12-02-2008
In Lukas 12:33 staat dat we al onze bezittingen moeten verkopen. Ook zegt Jezus dat tegen de rijke jongeling. Hoe moeten we dit toepassen in onze cultuur. Moeten we dan werken voor andere mensen en al...
5 reacties
12-02-2021
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering