Verschil SRB en SRA

kand. A. C. (Arjan) Baan / Geen reacties

Vraag

Wat is het inhoudelijke verschil tussen de SRB en de SRA?

Antwoord

De doelstelling van Stichting Reformatorische Bezinningsavonden is als volgt:

De SRB heeft als doel het organiseren en houden van interkerkelijke bezinningsavonden voor jongeren op de zaterdagavond als een goede voorbereiding voor de zondag, waarbij het eeuwig heil van de jongeren centraal staat. In de lezingen die op de avonden worden gehouden, komen principiële en pastorale onderwerpen aan bod. Deze onderwerpen worden door een spreker, meestal een predikant, vanuit bijbels oogpunt behandeld. De andere onderdelen van deze avonden zijn: zingen, luisteren, vragen stellen, contacten leggen etc.

De volgende vijf doelstellingen heeft de Stichting Reformatorisch Appèl voor ogen:

1. Elkaar als jongeren uit de gereformeerde gezindte opzoeken rondom Gods Woord, vanuit een verlangen naar een herleving van het geestelijke leven in Nederland; tot Gods eer en tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk.

2. Het verbreiden van de reformatorische boodschap van Wet en Evangelie.

3. Samen nadenken over Gods Woord, in een poging duidelijkheid te krijgen over geloofsvragen.

4. Gelegenheid bieden voor jongeren uit de gereformeerde gezindte om persoonlijke gesprekken te voeren over geloofszaken en geestelijke vragen.

5. Het toerusten van jongeren met betrekking tot het Christen-zijn in deze tijd en wereld.

Kort samengevat zou je kunnen zeggen dat de Stichting SRA een intens verlangen heeft, dat in Nederland vele jongeren en ouderen het geloof in Christus zullen ontvangen en toegerust worden om in deze samenleving te leven. We hopen, bidden en vertrouwen dat de jongerenavonden daartoe gebruikt worden. Door Gods genade mogen we steeds weer horen dat de Heere dat geloof niet beschaamt. Zijn naam tot eer!

Wanneer we de doelstellingen van de Stichtingen SRB en SRA hebben onderzocht, dan zie je op het eerste gezicht niet zulke grote verschillen. De Stichting SRB heeft vooral tot doel om voor jongeren een verantwoorde zaterdagavond besteding te verzorgen, met het verlangen dat jongeren het eeuwige heil ontvangen. De Stichting SRA heeft het heil van de jongeren ook op het oog en wil graag een Appèlbeweging zijn in de reformatorische kerken om jongeren en ouderen op te roepen tot geloof en bekering. Hier ligt overigens een grote nadruk op; de onderwerpen en lezingen zijn vaak sterk appellerend. Dat wil zeggen: dat er door middel van de lezingen een indringende oproep wordt gedaan om -zonder uitstel- tot Christus te vluchten. Dat is dan ook wel een inhoudelijk verschil met de Stichting SRB. Binnen de Stichting SRA ligt er een sterke focus op het zogenaamde “welmenende aanbod van genade”. Dat wil zeggen dat Christus Zichzelf welmenend aanbiedt in de beloften van het Woord. Christus roept en lokt ons vriendelijk en welmenend. We worden opgeroepen om onverwijld tot deze nodigende Heiland de toevlucht te nemen. Er worden alleen sprekers uitgenodigd die in hun boodschap dit “welmenend aanbod van genade” voorstaan. Dat is inhoudelijk niet altijd het geval bij de Stichting SRB.
Inhoudelijk zijn er verder geen grote verschillen. Op SRB-avonden worden ook ethische onderwerpen behandeld; dat gebeurt niet tijdens de SRA-avonden. Daar worden alleen geloofsonderwerpen behandeld. Gelukkig mogen beide stichtingen een instrument zijn in Gods hand om zondaren de blijde Boodschap te verkondigen.

Het is mijn hartelijke wens en gebed dat beide Stichtingen nog jaren hun werk mogen voortzetten, zodat zondaren hun heil en zaligheid vinden in het volbrachte werk van Jezus Christus.

Kand. A. Baan

Tags in dit artikel:

jongerenavond