Samen met kinderen naar film kijken

Ds. R. Veldman / Geen reacties

Vraag

Beste  medewerkers van Refoweb. Met belangstelling lees ik de vraag- en antwoordrubriek. Wat fijn dat er ook onder onze jeugd zoveel belangstelling is om toch te willen weten: wat zegt de Heere... Ik  ben al wat ouder en aan mij samen met mijn man natuurlijk de taak om kinderen op te voeden, wat een onmogelijke taak is in eigen kracht!! Mijn vraag is: Het allerliefst zouden we dvd’s  en “uitzending gemist” e.d. willen weren uit ons gezin, maar we zijn zo bang dat dit leidt tot stiekem gedrag. Bijvoorbeeld bij anderen kijken, kijken als wij er niet zijn. Tot nog toe zijn wij heel erg open naar elkaar toe en weten we bijna van minuut tot minuut waar onze kinderen mee bezig zijn. Ze vertellen ook altijd alles, ook als ze weten dat wij iets niet willen. Dan praten we erover en waarschuwen we ze. Deze openheid vinden we zo waardevol en we zijn zo bang die te verliezen als we ze te strak houden. Is samen met de kinderen bijvoorbeeld een keer per week of zoiets een film kijken een goed alternatief? Met vriendelijke groet, een liefhebbende moeder.

Antwoord

Beste moeder,

Opvoeden is lang niet eenvoudig in deze tijd. Het is eigenlijk een probleem van alle tijden na de zondeval, omdat we altijd weer de grenzen opzoeken en er ook dikwijls overheen gaan. Het goede dat ik wil doen, dat doe ik niet, maar het kwade dat ik niet wil doen, dat doe ik. En zo is het ook nog na ontvangen genade. We zijn gevallen mensen, die altijd weer tegen de weg die de Heere in Zijn Woord gewezen heeft, ingaan en zo ook onze kinderen. Dat is van het begin af aan al zo geweest. Adam en Eva zullen hun kinderen Kaïn en Abel ook opvoed hebben in de vreze des Heeren, maar hoe is het gegaan met Kaïn?

Godvrezende koningen in het Oude Testament zullen dat ook geprobeerd hebben en ze werden door hun goddeloze zonen opgevolgd, die niet gingen in de sporen van vader (en moeder?). Ongehoorzaam aan de Heere. Denk aan koning Hiskia en zijn zoon Manasse en velen meer en denk ook aan de priester Eli en zijn twee zonen Hofni en Pinhas. Dat alleen al spreekt boekdelen. Het laat ons zien dat genade geen erfgoed is, maar het roept ons ook op om onze verantwoordelijkheid te verstaan en te nemen. We moeten onze kinderen dan ook wel eens zuur aanzien en meer dan dat! De wijze Salomo houdt het ons duidelijk voor in de boeken Spreuken en Prediker als hij bijvoorbeeld spreekt over de tucht. Een godvrezende levenswandel is overigens wel werfgoed! Denk aan Timotheus. We moeten er alles aan doen wat in ons vermogen is om de kinderen christelijk op te voeden overeenkomstig Gods Woord.

Opvoeden houdt ook in dat we ze met alles, waar ze later ook zelf in hun leven mee in aanraking zullen komen, confronteren. Ze moeten leren keuzes te maken en dan zullen ze ook moeten weten waaruit ze kunnen kiezen. Dat kan d.m.v. goede gesprekken of door eens ergens met ze naar toe te gaan en er na afloop met elkaar over te praten en zo nodig te waarschuwen. Ze zullen ons als ouders ook lang niet overal bij willen hebben. Maak dan afspraken hoe er later toch met elkaar over te kunnen spreken. Het is belangrijk zeer zuinig te zijn op de openheid als die er mag zijn tussen ouders en kinderen en die niet te verstoren.

In uw vraag gaat het over een concreet onderwerp namelijk dvd’s bekijken of een programma dat al eerder op de televisie is uitgezonden alsnog te bekijken. Zelf hebben wij in ons gezin geen televisie, maar wel de mogelijkheid om dvd’s te bekijken en gemiste programma’s via de computer met een filter. Wij bekijken soms met de kinderen een dvd, die zover we kunnen overzien een leerzaam karakter hebben of een levensecht verhaal naar voren brengen waar wat van te leren valt. We hebben de afspraak dat als er in gevloekt wordt te stoppen met kijken. Ook wanneer er veel geweld wordt gebruikt beëindigen we de voorstelling. We hebben bijvoorbeeld enkele dvd’s bekeken over de tweede wereldoorlog en over de Jodenvervolging. Ook enkele dvd’s van stichtingen  als  “Open Doors” en dergelijke,  zijn vaak goed en leerzaam, alhoewel ook hier het kaf van het koren gescheiden dient te worden. Datzelfde geldt voor natuur-dvd's. Uiteindelijk merken wij toch wel aan de kinderen dat de behoefte om weg te gaan en ergens anders tv te kijken nauwelijks aanwezig is.

Maak het thuis gezellig. Lees eens een goed verhaal voor of doe eens een spelletje of  maak samen eens een puzzel enz. Opvoeden vraagt ook wel eens een offertje van ons.

Ik wens u veel wijsheid toe bij de opvoeding van de kinderen, waarbij het samen bidden en lezen van de Bijbel wel het belangrijkste dient te zijn. We dienen tenslotte daaraan de opvoeding van onze kinderen te toetsen. We kunnen ze niet bekeren, maar we zouden moeten doen alsof we dat wel zouden kunnen. Zo intens zouden we er mee bezig moeten zijn! Wijs ze biddend de goede weg en beken dan ook eens als u het fout gedaan heeft of ook wel eens een film gekeken of boek gelezen heeft die niet door de christelijke beugel konden.

Ik wens u tenslotte veel liefde en wijsheid toe en indien het u aan wijsheid ontbreekt dan zeggen we met Jacobus dat hij/zij ze van God begere, “Die een ieder mildelijk geeft en niet verwijt en zij zal hem/haar gegeven worden. Maar dat hij/zij ze begere in geloof niet twijfelende...”  Jacobus 1 vers 5 en 6.

Ds. R. Veldman

Tags in dit artikel:

filmsgeloofsopvoeding