Verliefd op man met verleden

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 24 jaar. Al enige tijd worstel ik met een probleem. Ik ben namelijk verliefd geworden op iemand die ten eerste zo'n 15 jaar ouder is en ten tweede heeft samengewoond (die vrouw is een paar jaar terug overleden). Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij sinds een jaar weer naar de kerk komt en ook veel berouw toont van zijn vorige leven. Hij komt op mij nu heel erg serieus over en verzuimt (in tegenstelling tot vroeger) geen enkele kerkdienst meer. Kan ik hem wel toelaten in mijn leven en eventueel een relatie met hem beginnen, gezien zijn leeftijd en gezien het feit dat hij al heel wat heeft meegemaakt (samenwonen, van de kerk af, partner overleden, nu weer terug in de kerk)? Ik vind dit erg moeilijk en ik worstel hiermee. Misschien kunt u enkele handreikingen doen?

Antwoord

Een vraag als deze is in principe bij je eigen pastor (dominee) aan het beste adres! Zulke dingen verdienen het om in alle ernst in een persoonlijke ontmoeting besproken te worden. Veel vragen die opkomen zouden in zo'n gesprek beantwoord kunnen worden.

Leeftijd op zich behoeft geen probleem te zijn. Er zijn vele voorbeelden van uitstekende relaties en huwelijken waarin van een groot leeftijdsverschil sprake is. Het "vorige leven" van de man op wie je verliefd bent geworden, getuigt als zodanig niet van respect voor de inzettingen van de Heere. Integendeel. Wat zonde is, moeten we zonde noemen. Wel bleef hij zijn eerste relatie trouw -zo maak ik uit je schrijven op- en blijkt hij achteraf veel spijt te hebben dat hij niet in de weg van de Heere is gegaan.

Of... heeft hij alleen zogenaamd spijt... om jou te kunnen verwerven? Is zijn kerkgang diplomatie (om jou); of werkelijk ernst (voor God)? Dat maakt nogal wat uit! Ik besef dat dit achterdochtige vragen zijn, maar toch...!

Uiteraard moet een mens de gelegenheid ontvangen om een nieuwe start te kunnen maken. Vanzelfsprekend moet vergeving hoog in het christelijke vaandel staan. Zeker bij oprecht berouw. Maar! Voorzichtigheid is geboden. Neem zelf niet het initiatief om tot een relatie te komen. Leg alles de Heere voor en bidt om licht en wijsheid. Is het van de Heere, dan zal Hij zelf voor verdere invulling van de toekomst zorgen. Dat lijkt lijdelijk; het is het niet. Leef in overgave aan de Heere. Hij zal je weg leiden, door Woord en Geest.

Kand. G. van Ginkel