Hulp na zelfmoord

Ds. J. Prins / Geen reacties

Vraag

Ik ken iemand van wie de tante zelfmoord heeft gepleegd. Ze heeft het er erg moeilijk mee. Dat is natuurlijk heel begrijpelijk, maar hoe kan ik haar helpen en wat kan ik voor haar betekenen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is ontzettend als zoiets gebeurt. Voor de persoon die de hand aan zijn leven sloeg. Ongetwijfeld zijn er vele aangrijpende vragen door hem of haar heengegaan. Wie in zo’n situatie niet is geweest, (werkelijke zelfmoord of een poging daartoe) kan zich dat niet voorstellen (gelukkig als we er voor bewaard worden). Er zijn helaas nogal wat ouderen en jongeren die aangevochten worden met de gedachten, om er maar een “einde aan te maken”.

En nu ken jij iemand die het van dichtbij heeft meegemaakt, van wie de tante zelfmoord pleegde. Wat kan jij voor haar doen? Waarschijnlijk deed je het al: bidden! Bidden of de Heere in Christus jou vriendin wil leiden en helpen. Door Zijn Woord en Geest. Ook in deze moeilijke zaak. Wat is het ook goed als je probeert te luisteren. Voor we iemand wat kunnen helpen, dienen we eerst te luisteren. Begripvol en stimulerend te luisteren. Biddend luisteren: “Heere, geef me een open luisterhouding. Laat U mij zien, waar deze vriendin van mij mee zit!” Wat is haar diepste nood? Wat zijn haar vragen en gedachten. Over haar tante en haarzelf. Pas dan kunnen we proberen iets “zinnigs” te zeggen.

Al eerder heb ik voor Refoweb een vraag beantwoord van iemand, waarvan een eigen vriendin zelfmoord pleegde. Dat komt natuurlijk nog dichterbij. Graag geef ik je mee wat ik toen schreef. Vanuit de Bijbel heb ik toen een aantal bijbelse lijnen laten zien. En hoe we daarmee om kunnen gaan. Het volgende is ook erg belangrijk is in het omgaan met mensen als jou vriendin. Hoe is ze er aan toe? Geestelijk en lichamelijk? Is ze erg vermoeid? Geestelijk uit het lood geslagen? Om met deze moeilijke vragen om te gaan is lichamelijke en geestelijke rust wel belangrijk. Misschien is het mogelijk om daar samen ook aandacht aan te geven.

Ds. J. Prins

Lees meer artikelen over:

suicide