Toneelspelen liegen

Ds. A.A. Egas / Geen reacties

Vraag

Is toneelspelen liegen? Ik weet niet of toneelspelen of een speelfilm bekijken nou zondig is of niet. Goed toneel kunnen spelen kan toch ook een gave van God zijn? Maar mijn vader zegt dat iedereen van nature een geboren toneelspeler is en dat dit van de duivel is. Het lijkt me duidelijk dat als er dingen in een film voorkomen die in strijd zijn met de Bijbel, het dan zeker niet mag. Maar als dat niet het geval is? Er staat in de Bijbel dat als je twijfelt en het toch doet, dat dit dan zonde is. Maar die twijfel komt door mijn opvoeding. Ik kan het toch ook niet helpen dat ik zo opgevoed ben? Als ik anders ben opgevoed dan had ik het misschien wel goed gevonden en dan zou het opeens geen zonde geweest zijn. Snap ik niet helemaal.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Best vragensteller, bedankt voor je vraag. De vraag is hoogst actueel nu je om je heen steeds meer dvd’s met speelsfilms ziet verschijnen, ook in allerlei reformatorische boekhandels. Uit recent onderzoek blijkt dat de meeste van onze jongeren regelmatig naar speelfilms op dvd kijken. Ik raad je aan om de artikelen die in december 2006 in het RD hierover gestaan hebben, nog eens na te lezen. Ze geven je een brok informatie.

Maar laat ik je vraag maar heel duidelijk en direct beantwoorden: Ik heb hele grote bezwaren tegen het kijken naar speelfilms. In die bezwaren tegen de speelfilms staan we in een hele lange kerkelijke traditie. Als we de hedendaagse speelfilms vergelijken met het toneelspel van vroeger, dan gaan de bezwaren al terug op de kerkvaders. Onder andere Augustinus en Tertillianus hebben in hun dagen al heel indringend gewaarschuwd tegen toneelspel. Ze noemen het “kijkspelen van de duivel”. Ook in de tijd van de reformatie en nadere reformatie wordt het toneelspel door veel oudvaders afgewezen. Eén van hen spreekt van “rechte scholen der ydelheyt”. Zo zie je dus dat er binnen de kerken altijd een breed verzet geweest is tegen het toneelspel en tegen de speelsfilms. Zelf ben ik ook in die traditie opgegroeid, waarin men sterk afwijzend stond tegenover bioscoop en tv.

Wat is nu het grootste bezwaar? Wel dit: In speelfilms worden vaak de zonden nagespeeld. Je kunt denken aan vloeken, moord, bedrog, laster, overspel enz. In het zien van de zonden wordt jouw zondige hart ook verleid tot die zonden. Het zien van die zonden wekt het verlangen in je op naar de daad van de gespeelde zonden. En verlangen naar een zonde is voor de Heere hetzelfde als de zonde bedrijven. Je schrijft zelf dat je niet naar een film moet kijken waarin in dingen voorkomen die in strijd zijn met de Bijbel. Een oude wijsgeer zei al, en ik geef het even in mijn eigen woorden weer: Indien men het schandelijke uit het toneelspel haalt, dan zou als vanzelf het toneelspel verdwijnen. En daarin heeft hij gelijk. Als de zonden niet gespeeld worden, dan vinden we er niets meer aan. Film kijken is in de meeste gevallen zo aantrekkelijk om het onze zinnen op een zondige wijze prikkelt. Als je op dit argument let, dan vallen bijna alle films af. Welke film is er op gericht om je aan te sporen de Heere te dienen?

Je hoort ook wel eens het argument om gedeelten uit de Bijbel na te spelen en te filmen om te evangeliseren. Hier tegen waren juist in de Middeleeuwen grote bezwaren bij de voorlopers van de reformatie, omdat in die dagen door de Roomse kerk veel toneelstukken werden opgevoerd. En het argument hierbij was, dat de dingen van Gods Woord te heilig zijn om na te bootsen. Een tegenstander wees er op hoe het volk juichte als in het toneelspel door Petrus het oor van Malchus werd afgehakt. De Heere wil dat Zijn Woord wordt verkondigd door de prediking. Ook in de dagen van Paulus was het toneelspel al bekend, maar nergens lezen we dat hij dat aanbeveelt of zelf gebruikt.

Ook wordt gewezen op het onechte van toneelspel en speelfilm. Het is in feite een vorm van liegen, omdat je je voordoet voor degenen die je niet bent. Dit komt in de richting van de opmerking van je vader. In die zin begrijp ik hem ook wel.  Je kunt bij de bezwaren van het bekijken van speelfilms ook denken aan je roeping om verantwoord met de genadetijd om te gaan, die de Heere je geeft. Een argument wat natuurlijk ook geldt voor andere vormen van vrijetijdsbesteding, bijvoorbeeld het lezen van lege, inhoudsloze romans.

Je spreekt ook over de mogelijkheid van goed toneelspelen als een gave van God. Er zijn heel wat mensen die goed kunnen voetballen en daar op zondag miljoenen mensen mee vermaken, maar daarmee is het geen gave van de Heere. Als iets een gave van de Heere is, dan moeten we het ook aanwenden tot eer van God.

Als je rustig nadenkt en het bovenstaande eerlijk probeert te overwegen, dan geloof ik dat je ook wel begrijpt waarom binnen onze kerken en ook door je ouders zo gewaarschuwd wordt tegen het kijken naar speelsfilms.

Tenslotte schrijf je over het feit dat je twijfelt en dat dat komt door je opvoeding. Ik denk dat je dat zo niet bedoelt. Je opvoeding zegt immers heel duidelijk, in lijn van wat er binnen de kerk altijd gezegd is, dat het kijken naar speelfilms zonde is. Je twijfelt omdat je andere mensen ontmoet die het niet als zonden zien. En dan denk je: hoe kan dat nu? Laat ik daarover dit tegen je zeggen: Je bent persoonlijk verantwoordelijk voor de keuzen die jij in je leven maakt. Bijvoorbeeld wel of niet naar een speelfilm kijken. En daarom laat er in je hart dan maar steeds deze bede zijn: “Heere, leid mij niet in verzoeking, maar verlos mij van de boze.”. En als het dan gaat over de vraag van speelfilms, dan voel je misschien wel de spanning die er komt bij het kijken naar een speelfilm en het zingen van Psalm 119 vers 19: “Wend, wend mijn oog van d’ijdelheden af, verlevendig mijn hart door Uwe wegen; Dat mij ’t betreen dier paden vreugd verschaff’.”

Die vreugde van het wandelen in Gods wegen wens ik je toe. Wanneer die vreugde in je hart mag zijn, dan heb je ook geen behoefte meer aan het kijken naar speelfilms. Zoek daarom eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, nu het ook voor jou nog te vinden is!

Ds. A. A. Egas

Ds. A.A. Egas

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Damwoude
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

filmsliegen