Hetzelfde karakter in een relatie

Ds. J.J. Tigchelaar / Geen reacties

Vraag

Is het makkelijk als je in een relatie hetzelfde karakter hebt omdat je je dan niet zo hoeft aan te passen en weinig hoeft uit te leggen? Of juist niet? Mijn vriend en ik hebben grote karakterverschillen. Gaat dat straks grote ergernissen geven of is dat juist een aanvulling/uitdaging?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

1. Ik ga er van uit dat jullie het onderscheid weten tussen een karaktertrek en een (on)deugd. Een ondeugd is bijvoorbeeld dat iemand niet helemaal eerlijk is of ergens aan verslaafd is. Een karaktertrek is bijvoorbeeld dat iemand volgzaam is tegenover de ander in de relatie die altijd het initiatief neemt. In zo’n relatie kunnen de twee elkaar aanvullen en er beide gelukkig mee zijn. Ik schrijf “kunnen”, want het kan ook wel eens botsen. Waar zijn volmaakte mensen? Met karakterverschillen is natuurlijk beter te leven dan met grotere of kleinere ondeugden. Maar zoals gesteld: ik ga er van uit dat jullie dat onderscheid weten.

2. De vraagstelster heeft al een relatie en ondervindt grote karakterverschillen. Ze wil blijkbaar liever niet teveel aanpassen en uitleg behoeven te geven. Dat zal wel aan beide kanten in de relatie zo zijn. Het deed me even denken aan mijn studenten in Afrika. Die mannen vonden dat je beter een jong meisje kon trouwen, want die kun je beter naar je hand zetten. Ik ging daar toen (waarschijnlijk zonder resultaat) tegenin. Het leek me toen, en lijkt me nog, geen gezonde relatie. Een huwelijk is een samengaan van twee mensen met elk een eigen persoonlijkheid. Wat hen bindt is niet karakterovereenkomst of dominantie, maar liefde, dienst en zelfopoffering.

3. Een antwoord op de gestelde vraag kan denk ik zelfs de beste huwelijksmakelaar niet geven. Jullie moeten zelf ontdekken of je bij elkaar behoort en bij elkaar past. Daarvoor is na de eerste verliefdheid, een tijd van elkaar leren kennen in diverse omstandigheden en van gedachtewisseling voor nodig. Niet veel huwelijken, die hals over kop, in een vlaag van verliefdheid of seksuele aantrekking zijn gesloten, houden het lang en/of goed vol. In een disco met zoveel herrie dat je nauwelijks een zinnig woord, laat staan een gesprek kunt hebben, leer je elkaar niet kennen. Voor een huwelijk is er terecht zoiets als een verloving. Hoe reageert je partner op jouw interesses, je werk, je vrienden, je familie? En jij van jouw kant op zijn leven? Dat is natuurlijk niet nodig wanneer je samen denkt op een onbewoond eiland te gaan leven, waar het gevecht om te overleven alle andere zaken wel moet doen vergeten.

4. Maar ik ga nog even verder. Met alle karakterovereenkomsten of met elkaar aanvullende eigenschappen blijven jullie in je relatie mensen met allerlei gebreken. Wat ertussen Eva en Adam in het Paradijs gebeurde, o.a. het elkaar beschuldigen, is voor het mensdom niet zonder effect gebleven. Niet voor niets waarschuwt en vermaant de Bijbel ons op het punt van het omgaan van gezinsleden met elkaar. Wil je weten waar? Naast veel andere plaatsen wijs ik speciaal naar Efeze 5:22 en volgende. Het is daar wel opvallend dat de mannen meer vermaningen nodig blijken te hebben dan de vrouwen! En let er eens op hoe vaak het woord “liefde” in dit gedeelte voorkomt. Het is niet zonder reden dat in een kerkelijke huwelijksbevestiging gewezen wordt op en gebeden wordt voor een goede relatie. Gelukkig behoef je dus niet alleen te gaan op de weg van het huwelijk. Belangrijker nog dan karaktereigenschappen is dat je samen in gehoorzaamheid en dankbaarheid jegens God wilt gaan samenleven in het huwelijk. Overeenkomst in geloof en vertrouwen is duizend keer belangrijker dan karakterovereenkomst.

5. Karaktereigenschappen kunnen bij grote overeenkomst een sleur geven. Bij grote verschillen kan er ergernis komen. Soms vullen tegengestelde naturen elkaar aan. Er is geen enkele garantie te geven op dit punt. Hopelijk krijgen veel mensen een lang huwelijk. Maar mensen, ook getrouwden, ontwikkelen zich dan verder, maken van alles mee, hebben elk ervaringen en teleurstellingen. Ziekte en tegenslag kan niemand buitensluiten. En dan ook nog verschillende karakters! Het is een waagstuk. Je wordt gevraagd bij de huwelijkssluiting elkaar trouw te beloven. For better and worse. Daarvoor heb je Gods hulp en Zijn trouw nodig. En die wil Hij geven, aan wie er om vraagt. Ik wens jullie veel geluk toe.

Ds. J. J. Tigchelaar

Ds. J.J. Tigchelaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus predikant en adviseur predikantenopleiding Church of Central Africa

Tags in dit artikel:

karakterverkering