Na een scheiding mag men niet in een kerk hertrouwen. Maar hoe zit dat met een m...

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Na een scheiding mag men niet in een kerk hertrouwen. Maar hoe zit dat met een man en vrouw die jaren na hun scheiding (zonder een relatie met een ander te hebben gehad tussendoor) in vrede na verzoening weer opnieuw willen trouwen? Dat lijkt me alleen maar goed! Zou God dit huwelijk dan wél inzegenen in de kerk? Ik hoop het voor de mensen die ik ken!

Antwoord

Over het kerkelijk  inzegenen van een huwelijk na een eerder huwelijk dat door een scheiding ontbonden is, wordt in alle gemeenten niet eender gedacht. Een vrouw (of man) kan haar man (of zijn vrouw) om allerlei redenen verlaten. Jezus noemt het overspel als men met een verlatene trouwt, anders dan om hoererij. Zie Mattheus 5:32 en 19:9.

Maar als men na een periode van scheiding weer met elkaar trouwt, dan lijkt me, dat men  in  de eerste plaats schuldbelijdenis tegenover elkaar moet doen. En in geval van een (openbare) kerkelijke bevestiging, ook tegenover de (een delegatie van de ) kerkenraad.

Ik kan me wel  voorstellen dat men in  een eredienst Gods zegen (opnieuw) wil vragen. Maar is dit wel nodig? Men kan toch  terugvallen op de eenmaal ontvangen zegen? Ook al is dit huwelijk (voor een tijd) ontbonden geweest. Het is voor Gods aangezicht gesloten en de Heere wilde Zijn zegen erover geven. Daar is al uitgesproken dat men elkaar trouw zal blijven. Dwars door de gebrokenheid heen, brengt de Heere opnieuw bij elkaar. En Hij wil de getrouwden zegenen, zelfs als men dit allerminst verwacht (huwelijksformulier). Het lijkt mij dat een kerkelijke inzegening in een eredienst niet noodzakelijk is, maar ook niet verkeerd is. Het is ook mogelijk in een gewone eredienst de Heere te danken voor deze hereniging en Zijn zegen erover vragen. Dit echtpaar kan ook samen het huwelijksformulier nog eens doornemen. Dat zouden trouwens alle echtparen regelmatig eens moeten doen! Het zou scheidingen kunnen  voorkomen.

Ds. W. C.Meeuse

Tags in dit artikel:

huwelijk