Anaal in het huwelijk

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Ik ben 30 jaar en al 5 jaar getrouwd. Is anale seks in het huwelijk geoorloofd?

Antwoord

Anale seks wil zeggen dat de penis wordt ingebracht in de anus in plaats van in de vagina. Er staan in de Bijbel geen concrete aanwijzingen dat anale seks tussen man en vrouw zou zijn verboden. Dat neemt mijns inziens niet weg dat je toch de vraag moet stellen of anale seks geoorloofd is. Hoewel uit recent onderzoek is gebleken, dat 1 op de 20 mensen regelmatig anaal vrijt, denk ik zelf vrij nuchter en praktisch: de anus is nou eenmaal niet bedoeld voor het hebben van geslachtsverkeer; deze heeft een heel andere functie. Er zijn dan ook medisch gezien wel redenen om er voorzichtig mee om te gaan: er is een risico voor infectie als er eerst contact via de anus is en later via de vagina. Ook is de anus niet voldoende “rekbaar” om zo lang als nodig is voor geslachtsgemeenschap open te staan. Eventuele beschadigingen kunnen moeilijk genezen.

Ook is een belangrijk punt hoe je huwelijkspartner er tegenover staat. Het is van belang om er samen over te overleggen. Men mag de ander nooit dwingen tot manieren van seksualiteit, die deze niet wil of tegenstaan.
Ik kan het mis hebben, maar je zou uit de vraag een behoefte kunnen proeven aan “iets anders”, afwisseling, een nieuwe uitdaging. Ik weet niet of dit klopt. Maar als het zo is, zou je ook samen als echtpaar eens kunnen gaan praten over de vraag: hoe zitten we -na 5 jaar- in ons huwelijk? Is er nog voldoende uitdaging, ook op andere terreinen? Doen we samen nog wel leuke dingen, waar we beiden plezier aan beleven? Dat kan namelijk ook een nieuwe impuls geven tot het prikkelen van de seksuele intimiteit bij de gebruikelijke vormen van seksueel contact.

Betsy Westeneng, seksuologe Eleos

Tags in dit artikel:

oraalseksualiteit in het huwelijk