(...) Ik vond dat er dominee`s kwamen waar ik het niet mee kon vinden en niks aa...

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Graag wil ik een antwoord op het volgende. Ben belijdend lid geweest in de Ger. Gem. en heb mij onttrokken aan de kerk omdat daar geen vaste dominee staat. Ik vond dat er dominee`s kwamen waar ik het niet mee kon vinden en niks aan vond. Graag wil ik weten of ik mij om die reden mag onttrekken aan de kerk.

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

U schrijft belijdend lid van de Gereformeerde Gemeente geweest te zijn. Toen u belijdenis deed, beloofde u ook trouw te zijn aan de kerk waarin u belijdenis deed. Daarna meende u deze belofte te kunnen breken omdat er geen vaste dominee in uw gemeente was. Bovendien waren er gastpredikanten, waar u "niets aan vond."

Ik kan geen gronden in uw argumentatie vinden, die uw besluit rechtvaardigen. Uw argumenten liggen meer in de gevoelssfeer. Maar ons gevoel is geen goede adviseur. Dat is alleen de Schrift en onze belijdenis (art. 29 NGB) Ook zegt Calvijn ons in zijn Institutie leerzame dingen in het hoofdstuk over de Kerk. Een terugkeer is echter mogelijk.

Met vriendelijke groet,
Ds H. Paul