Is roken zonde?

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Is roken zonde?

Antwoord

Beste vrager, is roken zonde? In de huidige situatie, waar we zoveel informatie krijgen over de effecten van roken, is het duidelijk dat roken verkeerd is. Onderzoeken hebben overtuigend aangetoond dat er duidelijk verschil is tussen de longen van een niet-roker en van een roker. Er is verband tussen longkanker, hart en vaatziekten en roken.

Als er op de verpakking van tabaksartikelen staat: dit kan dodelijk zijn en nog meer van zulke waarschuwingen, dan mogen we ons wel afvragen waar we mee bezig zijn als we dan toch roken. Een vraag is: is roken alleen schadelijk bij verslaving en wanneer is er dan sprake van verslaving? Zoals het er nu voor staat is elke inhalering van tabak verkeerd. Als er zelfs gewaarschuwd wordt voor passief roken, waarbij jezelf niet eens rookt, maar inhaleert wat de ander verrookt, is dat reden genoeg om elke sigaret of iets dergelijks te vermijden.

Vaak hoor je zeggen dat ze een grootvader hebben die 100 jaar geworden is terwijl hij opstond en naar bed ging met roken, dus kan ik het ook doen. Toch moeten we daarmee voorzichtig zijn, want we moeten van uitzonderingen geen regel maken. Ik denk dat we als christenen het voorbeeld dienen te geven door niet te roken.

Wat is zonde? Alles wat tegen de bedoeling van de Heere ingaat in ons leven. Is het de bedoeling van de Heere dat ons lichaam, een tempel van de Heilige Geest, verontreinigd wordt? Zeker niet. Als de Catechismus (Zondag 40)spreekt over het feit dat ook onder het zesde gebod valt dat we ons niet moedwillig in gevaar dienen te begeven, dan valt ook roken daaronder en is dus zonde.

Toen ik ergens in een ziekenhuis een bezoek had te brengen, kwam er iemand naar mij toe en vroeg: bent u dominee? Jawel, mijnheer. Hij zei: mag ik u een advies meegeven? Als het goed is altijd. Hij zei: “ik lig hier in het ziekenhuis met longkanker; lang heb ik niet meer te leven. Wilt u aan al uw catechisanten zeggen dat zij nooit zullen gaan roken of er anders mee ophouden? Dit is het resultaat van mijn roken.” Ik heb het verhaal al vele keren verteld op de catechisaties.

Nodig is dat het voor de verbruiker ook zelf tot zonde wordt. Daarvoor is nodig: goed de waarschuwing lezen die op het pakje staat en de Bijbel lezen. Hoe kom je er af? Ik denk allereerst door gebed en standvastigheid. Ten tweede: er zijn hulpmiddelen die ons kunnen helpen met het stoppen van roken. Ook op internet kun je sites vinden die je daarover informeren. Belangrijk in alles het gebed: Leer mij naar Uw  wil te handelen.

Hartelijke groeten van,
Ds. A. K. Wallet