Twee maanden niet ongesteld geworden

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Ik ben nu twee maanden niet ongesteld geworden. Er zijn twee dingen gebeurd. Ik heb toen ik voor de laatste keer ongesteld was een auto-ongeluk gehad en de periode daarna heel veel stress. Ook heeft mijn vriend mij bevredigd waarbij er nog wat sperma van hem aan zijn vingers zat en hij bij mij een stukje in mijn vagina ging. Kan je hierdoor zwanger zijn of is het zaad dan niet ver genoeg naar binnen gegaan? Ik was altijd heel regelmatig ongesteld (cycles precies 26 dagen).

Antwoord

Een stresssituatie kan de menstruatie doen uitblijven, maar dit komt het meest voor als de stress langdurig bestaat. Het blijft natuurlijk gissen of er zaadcellen in de baarmoederhals gekomen zijn en er een zwangerschap ontstaan is. Het feit  dat de menstruatie wegblijft lijkt  toch wel voldoende reden om een zwangerschapstest te doen.

Is deze negatief en de menstruatie blijft langer uit dan lijkt mij een consult bij de huisarts aanbevolen.

Dr. A. C. van Beest

Tags in dit artikel:

menstruatiezwanger