Ik kreeg pasgeleden een uitnodiging (...) voor een "bedrijfsfeestje" (...) Nu to...

Ds. H. Liefting / Geen reacties

Vraag

Ik kreeg pasgeleden een uitnodiging van mijn vakantiebaantje (waar het overigens super gezellig was) voor een "bedrijfsfeestje". Het werk was echt fantastisch. We werkte met z’n zessen, dus hebben we best een hechte band. Er stond op die uitnodiging dat ik van harte was uitgenodigd voor een "A Medieval Night" ergens in een restaurantje, daarbij zullen aanwezig zijn een heks, een waarzegster en een Quasimodo. Nu tob ik dus met de vraag of ik er heen moet gaan of niet. Ik zou zeker niet uit nieuwsgierigheid erheen gaan, maar gewoon om mijn collega’s weer eens te zien! Wat adviseren jullie?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een heel eerlijke, maar tegelijk lastige vraag. Je motieven om er heen te gaan, zijn zuiver. Je mag dankbaar zijn voor de goede contacten die je hebt opgebouwd en het is dan ook goed elkaar weer eens te ontmoeten. Het programma gooit echter het nodige roet in het eten.

Een algemeen advies is moeilijk. Dat hangt mede af van je karakter. Ben je standvastig, of waai je snel met alle winden mee? Durf je ter plekke voor je mening uit te komen, en desnoods halverwege af te haken, of laat je gemakkelijk alles over je heen komen, met het risico dat je daarna een geweldige kater overhoudt? Maar stel dat je halverwege afhaakt, dan is het ook niet om het even hoe je dat doet. Het is dan de kunst om de contacten toch goed te houden, maar eerlijk te zeggen waarom je hier niet aan mee kunt doen.

Het doet me goed dat je alert bent op de gevaren van toverij en hekserij. Veel kerkmensen zijn daarin veel te naïef en goedgelovig. Paulus waarschuwt in Gal. 5 heel indringend tegen de werken van het vlees. Hij heeft het daar over “venijngeving”, oftewel toverij. Met dat woord is het hele programma van die feestavond in één woord weergegeven. Toverij en hekserij en alles wat daar mee samenhangt.

En dan is er in onze tijd nogal wat dat niet door de beugel kan. Ik denk ook aan allerlei kinderprogramma’s, waarin kinderen al op jonge leeftijd helemaal vertrouwd gemaakt worden met het occulte. Met demonen, bezweerders, seances, feeën, heksen, enz., enz. Ook in allerlei computerspelen verschijnen volop spoken, demonen, verloren zielen, e.d. En uiteraard doet ook de filmwereld daar volop aan mee. En de boekenmarkt niet te vergeten. Denk alleen maar aan de Harry Potter reeks e.d.

En wat zegt Paulus dan over deze “werken van het vlees”, zoals hij ze noemt? Dat degenen die zich met zulke dingen bezig houden, het Koninkrijk van God niet zullen beërven! Dat betekent concreet uiterste voorzichtigheid waar dit soort dingen op ons af komen. Voor we het weten raken we verzeild in een wereld die ons probeert in haar web te weven. Jacobus zegt niet voor niks dat we onszelf onbesmet moeten bewaren van de wereld. Het “gij geheel anders” is soms erg lastig, maar eerlijk gezegd hoef jij je het niet persoonlijk aan te trekken dat je er niet heen kunt. De rest maakt het voor jou onmogelijk. Met een andere -verantwoorde- invulling hoop jij een evt. volgende keer zeker van de partij te zijn.

Wijsheid en de leiding van de Geest van harte toegewenst!

Ds. H. Liefting, Delft

Ds. H. Liefting

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    In 2017 met emeritaat.