Vergelijking met Taliban

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Ik heb enkele vragen. Is het christendom vergelijkbaar met de Taliban? Dit hoor ik nogal veel in mijn omgeving. Welke tegenargumenten zijn hiervoor te vinden?

Wat vindt u van de volgende stelling: kinderen MAAK je, kinderen krijgen is een zegen.

Waar wordt er in de Bijbel gesproken over blijdschap, feest en dan niet alleen in God, maar ook gewoon... in het dagelijkse leven.

Antwoord

Beste vragensteller,

Op de door jou gestelde vragen hoop ik een goed antwoord te geven. Voor alle duidelijkheid beantwoord ik vraag voor vraag.

1. Om te kijken of het christendom vergelijkbaar is met de Taliban moeten we eerst weten wat het woord Taliban is en inhoudt. Het woordje talib (enkelvoud) betekent in het Arabisch theologiestudent. De Taliban (meervoud) houd, volgens ‘ons’ Van Dale woordenboek, een fundamentalistisch aanhanger van de islam in. Om te kijken naar het eerste: het christendom kan geen theologiestudent zijn. Een christen echter wel (zoals je begrijpt). Een fundamentalistische aanhanger van de islam kan zolang hij fundamentalistisch en van de islam is mijns inziens niet tot het christendom behoren. Het fundament van een christen is Christus en het uit zich als het goed is in liefde voor de medemens. Het fundament van de islam is allah en Mohammed en het uit zich veelal in haat e.d.. Wanneer er meer vragen over zijn dan hoor ik dat wel van je!

2. Zelf zul je weten dat er wat moet gebeuren voordat er een kind op komst is. Als man en als vrouw heb je daar een vrij groot aandeel in. Echter het enige wat man en vrouw kunnen doen is zorgen dat het zaad (van de man) in de vrouw terechtkomt. Verder kun je er niets aan doen. Als je alles natuurlijk laat verlopen, en dat doe je natuurlijk, dan kun je het zaad niet richting de eicel sturen e.d. Dit heb je zelf niet in de hand. Ook als er een kindje groeit, wat kun je er aan doen? Niets toch? Wat een zegen als God de zwangerschap zegent en er wordt een kindje geboren! Ik denk dat het antwoord voldoende is!

3. Als ik je vraag goed begrijp bedoel je, waar in de Bijbel staat dat je in het dagelijkse leven buiten God om mag feesten... Heb ik dit goed? Om kort en krachtig te zijn. Ik denk dat als je een leven met God hebt, je God ook tijdens het feesten en tijdens blijde momenten niet weg kunt denken! En je Hem dankbaar bent voor het fijne van dat moment. God is niet iets voor enkel de zondag of 's avonds voor je naar bed gaat. Ken en leef je met God? Hij is dan altijd bij je, in rouw en met blijdschap; tijdens drama's en tijdens feesten. En dan waar in de Bijbel wordt er over gesproken? Te vaak om op te noemen. Het boek Prediker, geeft er een helder zicht op; zie bijvoorbeeld hoofdstuk 11 vers 9 en 10. En lees de hele Bijbel er maar eens op door!

Suc6 ermee!

Hartelijke groet,
Bert Noteboom